Cirkel verdelen in 11 gelijke rechthoeken

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Roell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2012, 14:56

Cirkel verdelen in 11 gelijke rechthoeken

Bericht door Roell » 13 mei 2012, 15:05

Beste Form Leden,

Ik heb een cirkel met een diameter van 125 cm, hierin wil ik 11 rechthoeken/vierkanten plaatsen. Deze moeten zo efficiënt mogelijk in de cirkel passen, maar de rechthoeken/vierkanten moeten alle 11 dezelfde afmetingen hebben.

Hoe kan ik dit berekenen of weet iemand de uitkomst?

Roell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2012, 14:56

Re: Cirkel verdelen in 11 gelijke rechthoeken

Bericht door Roell » 16 mei 2012, 13:44

Schijnt nog al lastige vraag te zijn? Of hoort het hier niet thuis, dacht dat het best een leuke wiskundige vraag was?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Cirkel verdelen in 11 gelijke rechthoeken

Bericht door arie » 16 mei 2012, 16:16

Inderdaad een leuk maar zeer lastig probleem door de grote zoekruimte.

Voor n vierkanten in een cirkel zijn er oplossingen, maar zeker voor grotere n is niet bekend of dat inderdaad de optimale oplossingen zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www2.stetson.edu/~efriedma/squincir/.
Voor jouw probleem (n=11) ligt de oplossing al niet zo heel erg voor de hand, voor n=13 en n=15 geldt dit nog sterker.

Met je rechthoekprobleem maak je het nog moeilijker: kies voor alle mogelijke lengte:breedte verhoudingen de oplossing waarbij cirkelbedekking zo groot mogelijk is.

Doorgaans worden dit soort problemen aangepakt vanuit de informatica met heuristische zoekmethoden (simulated annealing, genetische algoritmen etc), waarbij je een goede maar niet noodzakelijk de beste (=optimale) oplossing krijgt.

Roell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2012, 14:56

Re: Cirkel verdelen in 11 gelijke rechthoeken

Bericht door Roell » 20 mei 2012, 17:45

Dank voor de link, zoek toch nog een opposing met recht hoeken. Maar heb inmiddels met auto-CAD al aardig in de buurt gekomen.

Plaats reactie