Meetkundig probleem

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Meetkundig probleem

Bericht door David » 02 nov 2012, 12:01

In al de hoeken zal van mix naar piepschuim dan meer dan 12 cm. zijn, tenzij je daar een cirkelboog zou trekken van 12 cm. Ga dat eventueel na met de stelling van pyth. voor de andere hoeken in uw voorbeeld.

tan(alpha) = 100/80 klopt, maar dat dan alpha = 1,25 graden geldt klopt niet. Dat is ook wel een erg kleine hoek. Er geldt: arctan(tan(alpha)) = arctan(1.25). (let op graden)
arctangens is de inverse functie van de tangens, dus geldt: arctan(tan(alpha)) = alpha voor alpha <> 90 graden.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Wissphere
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2012, 09:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door Wissphere » 02 nov 2012, 12:07

David schreef:In al de hoeken zal van mix naar piepschuim dan meer dan 12 cm. zijn, tenzij je daar een cirkelboog zou trekken van 12 cm. Ga dat eventueel na met de stelling van pyth. voor de andere hoeken in uw voorbeeld.

tan(alpha) = 100/80 klopt, maar dat dan alpha = 1,25 graden geldt klopt niet. Dat is ook wel een erg kleine hoek. Er geldt: arctan(tan(alpha)) = arctan(1.25). (let op graden)
arctangens is de inverse functie van de tangens, dus geldt: arctan(tan(alpha)) = alpha voor alpha <> 90 graden.
Ok, duidelijk. De afstand r is dan 19,44cm en daarmee kan ik alle overige afstanden ook beredeneren! Helemaal super, hartelijk dank! Ook de andere helpers wil ik hartelijk danken, jullie hebben mij geweldig geholpen!

mathhugo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 okt 2012, 17:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door mathhugo » 02 nov 2012, 13:01

Afbeelding
Dit zou zo ongeveer moeten kloppen. Zo kan je alle meetkundige figuren configureren. mvg Hugo.

Wissphere
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2012, 09:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door Wissphere » 02 nov 2012, 13:21

mathhugo schreef:Afbeelding
Dit zou zo ongeveer moeten kloppen. Zo kan je alle meetkundige figuren configureren. mvg Hugo.
Ah, ik had al iets vergelijkbaars opgezet inmiddels, maar deze is net wat netter, die ga ik even overnemen. Bedankt!

Wissphere
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2012, 09:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door Wissphere » 06 nov 2012, 10:50

Heren,

Het excelbestand dat ik heb gemaakt van dit probleem komt volgens mij nog steeds niet helemaal goed uit. Er staat hier een (vrij bewerkbare) kopie van wat ik heb gemaakt:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... TN3c#gid=0
Ik heb alle waarden in mm gezet (verandert dit de formule, nee toch?) omdat ik daar meestal meer mee werk en ik heb als ingevulde waarden het voorbeeld genomen. Volgens mij kloppen de uitkomsten bij cel B14 en B15 niet. Ik kan het mij bijv. niet voorstellen dat lijnstuk FG even lang is als EH. Toch heb ik volgens mij de door jullie aangereikte methoden goed verwerkt in excel. Zouden jullie alsjeblieft nogmaals even naar dit probleem willen kijken? Uiteraard mogen jullie aanpassen in het excelbestand indien jullie fouten tegenkomen!

Een gegeven waar we tot nu toe uit van waren gegaan is dat EH=GH, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. GH is variabel. De formule daar heb ik daarom zelf beredeneerd, maar klopt mogelijk niet. Dat zou al iets kunnen verklaren.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkundig probleem

Bericht door SafeX » 06 nov 2012, 11:15

Wie zijn jullie?

Heb je (ook) met mijn aanpak gewerkt?

Wissphere
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2012, 09:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door Wissphere » 06 nov 2012, 11:59

SafeX schreef:Wie zijn jullie?

Heb je (ook) met mijn aanpak gewerkt?
Jullie = met name de aanpak van David, en ook mathhugo. Uw manier kon ik niet volgen met mijn wiskundige kennis :roll: .

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Meetkundig probleem

Bericht door David » 07 nov 2012, 09:18

de atan die je gebruikt werkt met radialen (een manier om hoeken uit te drukken die je niet wilt). Om dit te voorkomen, vermenigvuldig met 180/pi(), of typ graden(hoek). waar hoek is de hoek die je in graden wilt uitdrukken. Lukt het hiermee?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Wissphere
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2012, 09:08

Re: Meetkundig probleem

Bericht door Wissphere » 08 nov 2012, 15:55

David schreef:de atan die je gebruikt werkt met radialen (een manier om hoeken uit te drukken die je niet wilt). Om dit te voorkomen, vermenigvuldig met 180/pi(), of typ graden(hoek). waar hoek is de hoek die je in graden wilt uitdrukken. Lukt het hiermee?
Graden ipv radialen is inderdaad al een verbetering, maar het klopt nog steeds niet helemaal. Toch lastiger dan ik dacht om dit in excel goed uit te werken. Mocht iemand nog een mooie ingeving krijgen...

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Meetkundig probleem

Bericht door David » 08 nov 2012, 16:02

Nu kan je programma een extra driehoek aan. Is dat voldoende?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie