Vakantiedagen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Planner
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2013, 02:05

Vakantiedagen

Bericht door Planner » 03 jan 2013, 02:48

In de beveiligingsector is een CAO akkoord gesloten, wat nogal veel ophef veroorzaakt. Een probleem is ook dat het voor veel beveiligers niet duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Zo is er veel verwarring over de vakantiedagen, waar ik graag jullie hulp bij vraag om het uit te kunnen leggen. Onderstaande gaat over een fulltimer.

De huidige situatie
De loonperiode in de beveiliging is 4 weken. De werkweek is nu 40 uur per week, dus 160 uur per loonperiode. Per loonperiode is er ook een ADV dag van 8 uur, dus een werknemer hoeft maa 152 uur te werken. Het periodeloon is 160 x uurloon. Er zijn 24 vakantiedagen van 8 uur = 192 uur vakantie per jaar.

CAO akkoord
In het nieuwe CAO akkoord wil men de ADV laten vervallen, de gemiddelde werkweek wordt 38 uur per week (152 uur per periode), het uurloon gaat met 5,25% omhoog waardoor het periodeloon ongeveer gelijk blijft, het aantal vakantiedagen blijft 24, maar nu van 7,6 uur, dus 182,4 uur vakantie per jaar.

Probleem
Het gaat om de vakantedagen. Een vakantiedag gaat dus van 8 uur naar 7,6 uur. Het uurloon gaat omhoog, dus de waarde van een vakantiedag is min of meer gelijk. Nu willen de vakbonden ons doen geloven dat er voor de werknemers helemaal niet zo veel veranderd, maar ik denk van wel. Volgens mij is het namelijk heel simpel. In de huidige CAO moet een werknemer 13 x 160 uur - 13 x 8 uur ADV = 1976 uur werken, In de nieuwe CAO ook (13 x 152). Maar in de huidige CAO heeft een werknemer 192 uur vakantie, in de nieuwe CAO nog maar 182,4 uur, dus uiteindelijk moet een werknemer 9,6 uur per jaar meer werken.

Daar waar ik echter alles naar uren reken, daar blijven de vakbonden maar in dagen praten. En dan krijg je een discussie die nergens meer over gaat. Een voorbeeld:

"Voor alle duidelijkheid: vakantierechten blijven in nieuwe cao beveiliging hetzelfde! Een week vakantie opnemen kost straks standaard 7,6 uur en een week 38 uur. Dat is nu, in huidige cao, respectievelijk 8 uur en 40 uur maar dan inclusief ADV. Die verdwijnt echter."

Als ik uitleg dat je in de huidige CAO niet altijd 40 uur verlof op moet nemen, maar GEMIDDELD 38 uur, omdat er namelijk ook per 4 weken een ADV dag in het rooster zit, en het genoemde voorbeeld dus helemaal niet inclusief maar EXCLUSIEF ADV is, dan wil men het niet snappen. Zelfs als ik het voorbeeld geeft dat wanneer iemand in de huidige CAO een hele loonperiode vakantie neemt, hem dit dus 19 dagen van 8 uur kost, en dat in de nieuwe CAO 20 dagen van 7,6 uur opgenomen moeten worden om ook aan 152 uur te komen, dan blijft men maar volhouden dat er verder helemaal niets veranders, terwijl ik niets anders kan concluderen dat dit nadelig is voor de werknemer.

Hoe kan ik nu uitleggen wat er precies aan de hand is, zodat beveiligers die niet goed kunnen rekenen toch snappen hoe het zit?

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Vakantiedagen

Bericht door tsagld » 03 jan 2013, 14:15

Je hebt zeker gelijk dat men in de nieuwe situatie 9,6 uur per jaar meer werkt.

Zowel in de oude als de nieuwe situatie is de gemiddelde werkweek 38 uur, en dus 1976 uur per jaar. Daar verandert dus niets.
In de nieuwe situatie heeft men echter minder vakantie-uren, dus dat is nadelig.

Je kunt het misschien als volgt uitleggen:
Stel, je blijft 40 uur per week werken en spaart de 2 uur per week op. Zo heb je iedere loonperiode een extra dag vrij. Zeg maar, een ADV-dag...
Zo creëer je exact dezelfde situatie als in de huidige CAO. En toch heb je minder vakantie-uren.
Als je dan een vrije dag opneemt kost het je ook 8 uur, en geen 7,6 uur.

Opmerking 1: om hetzelfde te blijven verdienen zou het loon met iets meer dan 5,26% moeten stijgen ipv 5,25%. Dus ook daar ligt een klein nadeeltje...

Opmerking 2: Hoe wordt die 38-urige week ingevuld? Gaat men iedere dag 7 uur en 36 minuten werken? Of gaat men dagelijks 8 uur werken en op vrijdag 6 uur bijvoorbeeld.
Dat is van belang als je een snipperdag opneemt namelijk.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Vakantiedagen

Bericht door arie » 03 jan 2013, 14:40

Nog een manier om het te bekijken:
Vroeger bouwde je over je vakantiedagen WEL ADV op (8 uur per blok ofwel 2 uur per week), in de nieuwe situatie NIET.
Met 24 vakantiedagen ofwel 24/5 = 4.8 vakantieweken verlies je nu dus 4.8 * 2 = 9.6 uur ADV (=vrij) per jaar.

Planner
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2013, 02:05

Re: Vakantiedagen

Bericht door Planner » 03 jan 2013, 15:47

Bedankt voor je reactie. Ik ben trouwens blij voor je bevestiging, want wanneer vakbondsbestuurders maar dit soort onzin blijven roepen dan ga je bijna aan jezelf twijfelen of je toch nog niet iets over het hoofd ziet :?
tsagld schreef: Opmerking 1: om hetzelfde te blijven verdienen zou het loon met iets meer dan 5,26% moeten
stijgen ipv 5,25%. Dus ook daar ligt een klein nadeeltje...
Tja, 160/152 is iets meer dan 5,25% verhoging. Maar als ik ze dat uit ga leggen dan gaan we er zeker niet uitkomen en dat afrindingsverschil valt in het niet bij dit deel. En dan heb ik het nog niet eens over een minuren systeem wat ze willen invoeren. Nu moet een werkgever namelijk elke periode je contracturen uitbetalen, ook al hebben ze geen werk voor je. In de nieuwe CAO mogen er per periode 24 minuren tot een maximum van 80 uur bijgeschreven worden, die in andere periodes ingehaald moeten worden. Ze krijgen dan wel overwerktoeslag uitbetaald, maar niet meer de uren, want die zijn al in een andere periode uitrbetaald.
tsagld schreef:Opmerking 2: Hoe wordt die 38-urige week ingevuld? Gaat men iedere dag 7 uur en 36 minuten werken? Of gaat men dagelijks 8 uur werken en op vrijdag 6 uur bijvoorbeeld.
Dat is van belang als je een snipperdag opneemt namelijk.
Correct, maar dat is per bedrijf heel verschillend. Bij sommige bedrijven hebben ze alleen maar 8 uurs diensten, bij andere allemaal diensten van verschillende duur. In de nieuwe concept CAO staat nu heel expliciet dat wanneer er nog geen rooster is vastgesteld, een vakantiedag een duur heeft van 7,6 uur. Wanneer er wel diensten zijn vastgesteld, dan is de duur van een vakantiedag de lengte van de dienst. Een voorbeeld:

Wanneer je in de huidige CAO de hele loonperiode vakantie neemt, dan kost het het 19 dagen van 8 uur, en wordt er een ADV dag ingepland. Totaal dus 160 artbeidsuren, het kost je 152 vakantieuren.

In het concept worden er 20 vakantiedagen van 7,6 uur ingepland wanneer er nog geen diensten waren vastgesteld, in totaal ook dus 152 uur. Stel dat er wel 19 diensten van 8 uur waren ingepland, dan worden dat dus 19 vakantiedagen van 8 uur, ook 152 uur.

In zowel de huidige CAO als in het concept kost het je dus 152 uur, maar ja, in de nieuwe CAO heb je 9,6 uur vakantie minde. Overigens had men vorig jaar nog zelfs 1 extra vakantiedag van 8 uur (dus 200 uur), maar die heeft men verleden jaar in moeten leveren om een eerder afgesproken loonsverhoging mede te helpen financieren, maar die dag zou in de nieuwe CAO wel weer gecompenseerd worden, maar ik zou niet weten waar ik die terug kan vinden. En ook op elke doordeweekse feestdag (een stuk of 6 per jaar) krijgt men nog een vakantioedag terug, maar nu nog maar 7,6 uur in plaats van 8 uur. In totaal is men dus 20 vakantieuren kwijt.

Dan dus nog het minuren systeem, en zijn andere toeslagen voor het werken op een roostervrije dag verdwenen. Kortom, alleen maar verslechtreringen, maar de bonden blijven bij hoog en laag beweren dat één en ander kostenneutraal is.

Mocht je geintereseerd zijn:

http://www.beveiligingsforum.nl/index.p ... 14300634.0

De huidige CAO:
http://www.particulierebeveiliging.com/ ... rkant_.pdf

De concept CAO:
http://www.uniesecurity.nl/Portals/2/Do ... 202013.pdf

Plaats reactie