Kans op bepaalde kaart

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Marnix
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:40

Kans op bepaalde kaart

Bericht door Marnix » 30 jan 2013, 10:07

Hallo,

Gisteravond deed ik een kaarttruck waarbij personen om de beurt ee kaart moesten trekken uit een normaal deck van 52 kaarten. In dit deck was echter een kaart vervangen door een kaart met een andere kleur achterkant.
Nu vroeg ik me af, hoeveel kans is er dat die kaart gepakt wordt. Zowel bij de eerste, als de tweede, als de 52e keer pakken.

Logischerwijs zou ik zeggen dat bij de eerste keer pakken een kans van 1/52 is om de kaart met ee amdere kleur te pakken.
Dan is er bij de tweede keer pakken een kans van 1/51, er is namelijk al ee kaart weg.
Maar dit zou betekenen d bij de laaste, dus 52e keer pakken een kans van 1/1 heeft.

Toen dacht ik van: er is ook een kans dat de persoon ervoor al de kaart heeft gepakt.
Voor persoon 1 zou dat 0/52 zijn, voor persoon 2 1/52 en persoon 52, 51/52.
Maar hoe ik dit ook verwerk: keer, delen, aftrekke, ik om niet op ee logisch antwoord voor alle 52x pakken.
Naar mijn idee zal iedereen een kans van ongeveer 100/52=1,9% kans hebben...

Iemamd enig idee? Of zelfs een formule?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Kans op bepaalde kaart

Bericht door David » 30 jan 2013, 11:04

Worden de kaarten teruggestopt?
Het gaat hier om voorwaardelijke kansen. Ben je daar bekend mee?
Zoals je al schetst, er zijn twee mogelijkheden.
1. De kaart is al gepakt
2. De kaart is nog niet gepakt.
Voor de tweede persoon, wat is de kans dat de kaart al gepakt is?
Wat zegt dat over de kans dat die hem zelf gaat trekken?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Marnix
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:40

Re: Kans op bepaalde kaart

Bericht door Marnix » 30 jan 2013, 15:07

Ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Er wordt een kaart gepakt, deze wordt niet terig gestopt, waardoor er dus steeds 1 kaart minder zit in het deck kaarten.
De term 'voorwaardelijke kansen' had ik nooit eerder gehoord, maar ik denk dat het erop slaat dat er een voorwaarde aan hangt: de voorwaarde dat de kaart nog niet/wel gepakt is, zoals jij ook zegt.

Nou vroeg ik me dus af wat de kans is dat de kaart bij de eerste keer pakken er al uitgepakt wordt, de kans dat dit pas bij de tweede keer pakken gebeurt; de kans bij de tiende keer of bij de 52e keer pakken.

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Kans op bepaalde kaart

Bericht door tsagld » 30 jan 2013, 16:53

Er moet aan twee voorwaarden worden voldaan voor persoon 2 om te kaart te trekken:
(1) Persoon 1 heeft de kaart NIET gepakt;
(2) Persoon 2 pakt de kaart.

Wat is de kans op (1)?
Wat is de kans op (2)?
Hoe combineer je nu deze kansen?

Voor persoon 3 moet aan drie voorwaarden worden voldaan...

Als je dit uitwerkt kom je er waarschijnlijk achter dat het veel makkelijker kan...

Plaats reactie