wortels herleiden

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.

wortels herleiden

Berichtdoor WiskundeRamp » 09 Jan 2008, 16:10

wortels herleiden
Havo/vwo 2e klas boek a hoofdstuk 5 paregraaf 3

Je hebt bij vraag 41 herleiden en deze sommen
2 (wortel 3)+ 5(wortel 3) dan krijg je deze uitkomst 7+(wortel 3) :) dat is uitgelegt maar dan heb je de volgende som : 5 (wortel 3) + 3 (wortel 2) en dan krijg je de uitkomst K.N kan iemand mij dat uitleggen want je kunt toch ook de wortel 3 bij de wortel 2 optellen of niet waarom dan niet? :| :?:

mvg WiskundeRamp
Gebruikers-avatar
WiskundeRamp
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 Jan 2008, 15:42

Re: wortels herleiden

Berichtdoor Jampot » 09 Jan 2008, 16:20

Ik neem aan dat je bedoelt:
2 \cdot \sqrt{3} + 5 \cdot \sqrt{3} = 7 \cdot \sqrt{3}

Dit kun je opvatten als :
2 appels + 5 appels = 7 appels
Waarin een appel staat voor \sqrt{3}

5 \cdot \sqrt{3} + 3 \cdot \sqrt{2} = ...
Hier wil je twee verschillende zaken optellen. Zoiets als
5 appels + 3 peren = ....

Je antwoord zal ook wel zoiets zijn als 5 appels plus 3 peren.
Dat geldt ook voor de wortels.

Dus 5 \cdot \sqrt{3} + 3 \cdot \sqrt{2} is niet verder te vereenvoudigen dan 5 \cdot \sqrt{3} + 3 \cdot \sqrt{2}
Jampot
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 05 Dec 2007, 14:11

Re: wortels herleiden

Berichtdoor WiskundeRamp » 09 Jan 2008, 16:34

ok ik snap het dus het antwoord is gewoon K N want je kan het niet kleiner maken.
bedankt :D
Gebruikers-avatar
WiskundeRamp
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 Jan 2008, 15:42

Re: wortels herleiden

Berichtdoor Pierewiet » 09 Jan 2008, 23:35

K.N => Kan.Niet
"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever!" #Chinese proverb#
Pierewiet
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 02 Sep 2005, 00:15
Woonplaats: In het zuiden van Noord Holland

Re: wortels herleiden

Berichtdoor devony13 » 25 Feb 2008, 13:04

Hallo, ik ben nieuw hier en ja ben ook een wiskunde ramp... :? Kan iemand mij het begin uitleggen van paragraaf 3 h5. Ik snap de theorie niet helemaal:?
devony13
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Feb 2008, 12:56
Woonplaats: Jaha.. :P

Re: wortels herleiden

Berichtdoor Jampot » 25 Feb 2008, 14:16

Wat wil je precies weten of wat snap je niet?

Ik heb geen boek tot mijn beschikking dus ik weet niet waar paragraaf 3 van hoofdstuk 5 (welk boek?) over gaat.
Aan dit topic te zien zou het kunnen gaan over wortels, maar wat snap je er niet van?
Jampot
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 05 Dec 2007, 14:11

Re: wortels herleiden

Berichtdoor devony13 » 25 Feb 2008, 16:19

Nou het is boek Getal & Ruimte: Havo, Vwo. Het gaat over wortels herleiden, zie vorige gesprekken. maar er is een theorie over wortels tussen haakjes en kwadraten. Bijv.: (5 wortel van 3)kwadraat - 8(wortel van 2) kwadraat= .... Ik snap er een beetje van :( maar verder ook niet...
"De meeste kijkers beschouwen de televisie als een toestel om de leegte van het bestaan aan te vullen, maar ze beseffen niet dat zij de leegte vullen met een andere leegte."
devony13
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Feb 2008, 12:56
Woonplaats: Jaha.. :P

Re: wortels herleiden

Berichtdoor Jampot » 26 Feb 2008, 12:31

(5\sqrt{3})^2 - (8\sqrt{ 2})^2 betekent:

(5\sqrt{3}) \cdot (5\sqrt{3}) - (8\sqrt{ 2})\cdot (8\sqrt{ 2})

Voor het minteken staat nu:
(5 \cdot \sqrt{3}) \cdot (5 \cdot \sqrt{3})

Hier staat geen plus of minteken meer in, alleen maar \cdot -tekens.

Dit betekent dat de volgorde verwisseld mag worden.
Ik kan het dus schrijven als:

5 \cdot 5 \cdot \sqrt{3} \sqrt{3}

Korter:
5^2 \cdot \sqrt{3}^2

Hierin is nog iets te vereenvoudigen, maar dat mag je zelf doen:
5^2 = ...
\sqrt{3}^2 = ...

Dit trucje is ook toepasbaar voor het gedeelte na het minteken.
Jampot
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 05 Dec 2007, 14:11

Re: wortels herleiden

Berichtdoor devony13 » 28 Feb 2008, 12:47

Ok, ik snap het. :D
"De meeste kijkers beschouwen de televisie als een toestel om de leegte van het bestaan aan te vullen, maar ze beseffen niet dat zij de leegte vullen met een andere leegte."
devony13
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 Feb 2008, 12:56
Woonplaats: Jaha.. :P


Terug naar Voortgezet onderwijs / 1ste graad ASO-TSO-BSO

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Wie is er online?

Er zijn in totaal 2 gebruikers online :: 1 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (Gebaseerd op de gebruikers die actief waren gedurende 5 minuten)
De meeste gebruikers ooit tegelijkertijd online was 649 op 31 Okt 2014, 18:45

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 1 gast
Copyright © 2009 Afterburner - Free GPL Template. All Rights Reserved.