3(x2+1)>3

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
FireHawk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:42

3(x2+1)>3

Bericht door FireHawk » 21 feb 2009, 16:45

3(x2+1) > 3 moet ik oplossen
dus ik doe:
3x2+3 > 3 dus 3x2>0

Hoe moet ik hem dan verder doen? of doe ik iets fout

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: 3(x2+1)>3

Bericht door arno » 21 feb 2009, 16:57

Deel links en rechts door 3, dan krijg je: x²>0, dus wat weet je dan van x?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

FireHawk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:42

Re: 3(x2+1)>3

Bericht door FireHawk » 21 feb 2009, 17:19

x²>0
x²=0 dus x=0

Oke, dan weet ik die, maar nu word het voor mij nog gekker.
Het herleiden met merkwaardige producten. Ik weet niet of ik het goed doe (antwoordenboekje vergeten op school :? ), maar dan wil ik voor de zekerheid weten of ik het goed doe, mijn antwoorden staan erachter:

de vragen zijn:
(a+8)²=a²+16a+16
(5a-7)²=25a²-70a+49
(9x-2y)(9x+2y)=81x²+8y²
(3a^4-5)²=9a^8+30a+25
(5a²-b^5)(5a²+b^5)=(geen flauw idee) 25a^4-b^25?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: 3(x2+1)>3

Bericht door arno » 21 feb 2009, 18:04

FireHawk schreef:x²>0
x²=0 dus x=0
Als x²= 0 geldt inderdaad x=0, maar je hebt nu te maken met x²>0. Dat betekent dat x niet nul kan zijn, maar wel...
FireHawk schreef: (a+8)²=a²+16a+16
(5a-7)²=25a²-70a+49
(9x-2y)(9x+2y)=81x²+8y²
(3a^4-5)²=9a^8+30a+25
(5a²-b^5)(5a²+b^5)=(geen flauw idee) 25a^4-b^25?
De eerste 2 zijn correct. Bij de vierde maak je gebruik van (a-b)² = a²-2ab+b², dus je krijgt daar -30a in plaats van +30a, en bij de derde en de vijfde maak je gebruik van (a+b)(a-b) = a²-b², dus je krijgt bij de derde -4y² en bij de vijfde , waarbij je gebruik maakt van de eigenschap
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie