HOe los ik volgende vergelijking op?

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Nick
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:29

HOe los ik volgende vergelijking op?

Bericht door Nick » 03 okt 2009, 12:33

Hallo

IK zit in het zesde jaar middelbaar onderwijs en wou wat extra oefeningetjes maken. Ik zit echter vast bij volgende vergelijking.

e^(x) - ax - 1 = 0 (met a is een element van de gehele getallen, e = 2.87... )

Kan iemand mij helpen. Ik zoek een waarde voor x waarvoor de vergelijking 0 wordt. 1 oplossing heb ik al : namelijk x=0 maar er zijn nog andere oplossingen. Weet iemand welke en kan je uitleggen hoe je er aan komt?

Dank bij voorbaat
Nick

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: HOe los ik volgende vergelijking op?

Bericht door arno » 03 okt 2009, 14:12

Voor a = 0 voldoet alleen x = 0. Als a niet nul is voldoet x = 0, maar is het verder niet meer mogelijk om algebraïsch nog een andere oplossing te vinden. Je zult in dat geval je toevlucht moeten nemen tot een benaderingsmethode.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Nick
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:29

Re: HOe los ik volgende vergelijking op?

Bericht door Nick » 03 okt 2009, 16:50

Oké bedankt arno..
Het is wel zo dat als ik de grafiek in geef in een grafisch rekentoestel met een willekeurig gekozen waarde voor a ik zie dat er nog een nulpunt is . Maar als jij zegt dat het algebraïsch niet mogelijk is om dit uit te drukken dan geloof ik je.

Dankjewel

Plaats reactie