Zoeken op het internet

Identiteit binomiaal coefficienten

Post hier al je algemene vragen over wiskunde op het HBO en op de universiteit.

Identiteit binomiaal coefficienten

Berichtdoor Frank87 » 08 Jul 2010, 11:22

Beste allemaal,

Ik ben tegen het volgende probleem aangelopen. Stel men groepeert twee variabele a en b als n = a + b met a en b geheel positief. Hoeveel verschillende (a,b)-punten (om het maar even zo te noemen) representeert n? Dit is uiteraard afhankelijk van de waarde van n, stel n=3 dan:

a=0 en b=3
a=1 en b=2
a=2 en b=1
a=3 en b=0

Dus representeert n 4 (a,b) punten, ofwel n heeft gewicht 4. Voor willekeurige n geldt:

a=0 en b=n
a=1 en b=n-1
....
a=n en b=0

Dit zijn dan (n+1) verschillende punten. We vinden dus dat in het algemeen een variabele die de som is van twee gehele positieve variabele gewicht (n+1) heeft.

Nu weet ik dat in het algemeen voor

met alle ni geheel positief geldt dat het aantal punten gelijk is aan

Echter heb ik geen bewijs voor deze identiteit. Dit schijnt een bekende identiteit te zijn maar ik kan het nergens vinden.

Weet iemand hoe deze identiteit heet, waar deze gebruikt wordt of waar ik een bewijs kan vinden?

Ik heb geprobeerd het bewijs met inductie te doen maar ik zie daar niet echt hoe ik verder kom.

Verder noem ik het concept groeperen van variabele, deze naam heb ik zelf verzonnen, is er misschien een algemenere naam voor?

Alvast bedankt,

Frank
Frank87
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Identiteit binomiaal coefficienten

Berichtdoor David » 08 Jul 2010, 12:01

Hallo Frank,

Kan je je concept op deze pagina terugvinden?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(voorheen: daco)
David
Moderator
Moderator

Terug naar Hoger onderwijs