Pagina 1 van 1

Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 12:00
door WrongGuesss
Bereken de volgende logaritmen zonder rekenmachine:



Ik zou dan gebruik maken van de volgende regel;

In mijn boek gegeven ze een voorbeeld door het probleem op te lossen met de volgende regel;



Hoe pak ik dit aan?

Ikzelf probeerde te vogelen met;



Dus;



Het boek geeft 5 als anwoord wat ik ook wel zie; 2^5 = 32. Maar hoe werken ze daar naar toe want is niet gelijk aan 5 zegt mijn rekenmachine ( na controle )

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 12:49
door SafeX


Dit is de regel!
Maw een logaritme is een exponent ...



Dus: x= ...
is niet gelijk aan 5 zegt mijn rekenmachine ( na controle )
Wat toets je dan in?

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 12:55
door WrongGuesss
SafeX;

Begin mij eerst te vertellen of de wijze waarop ik het probleem aan wil pakken klopt; dus kloppen mijn bewerkingen tijdens;



Zo nee, dan haal ik dit uit m'n hoofd.

; dit voer ik in door in te toetsen -> 2 -> log -> 32 -> 3.01 ( dit zal fout zijn ) maar hoe anders.

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:05
door SafeX
WrongGuesss schreef:
Wat heb ik genoteerd (hieronder):
SafeX schreef:

Dus: x= ...
Zie je overeenkomsten ...

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:10
door WrongGuesss
Ja behalve in de laatste stap; maar hoe bewijs je wiskundig dat x = 5 ??

En voer ik het nou goed in op de rekenmachine of? ??

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:12
door SafeX
; dit voer ik in door in te toetsen -> 2 -> log -> 32 -> 3.01 ( dit zal fout zijn ) maar hoe anders.
Zo bereken je: 2 * log(32) waarbij het grondtal van de log 10 is. Ga dat na door log(10) in te toetsen

Om:



te berekenen pas je ede rekenregel:
WrongGuesss schreef:

Probeer dat eens ...

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:13
door SafeX
WrongGuesss schreef:Ja behalve in de laatste stap; maar hoe bewijs je wiskundig dat x = 5 ??
Wat bedoel je? Zie je niet staan: 2^x=2^5 ?

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:27
door WrongGuesss


Dit deed ik feitelijk al vanaf het begin; dan hoefde ik die voorgaande vergelijking niet te maken; maar ook als ik dit op de rekenmachine nareken kom ik niet uit op 5.

Kunt u mij haarfijn uitleggen waarom ik dit verkeerd invoer.

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:41
door SafeX
Je moet goed lezen!
WrongGuesss schreef:
Vergelijk links met:



Wat is g?
Wat is a?
Wat kies je voor p ...

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 13:47
door WrongGuesss


g = 2
a = 32

voor p kies ik op een rekenmachine dus blijkbaar eerst niets; omdat hij in de basis al 10logx gebruik.

dus ik kan gewoon invoeren log32/log2 en daar komt 5 uit rollen

U moet echt wat aan uw manier van communicatie/aanpassen aan leerling doen want dit gaat soms echt nergens meer over en ik vind het een beetje jammer want het kost ons beide veel tijd :( ; u beschikt over zoooooooooooo veel kennis maar doet soms echt een beetje raar naar mijn idee :oops: . Of ik zal het wel zo interpreteren maar ik wil graag wat concreter onderwezen worden door u als u zou kunnen :?: :!: :?: :) .

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 14:20
door SafeX
WrongGuesss schreef:

g = 2
a = 32

voor p kies ik op een rekenmachine dus blijkbaar eerst niets; omdat hij in de basis al 10logx gebruik.

dus ik kan gewoon invoeren log32/log2 en daar komt 5 uit rollen
Dus wat heb je nu voor p 'gekozen' ...

Re: Logaritme

Geplaatst: 28 mar 2014, 14:24
door SafeX
U moet echt wat aan uw manier van communicatie/aanpassen aan leerling doen want dit gaat soms echt nergens meer over en ik vind het een beetje jammer want het kost ons beide veel tijd :( ; u beschikt over zoooooooooooo veel kennis maar doet soms echt een beetje raar naar mijn idee :oops: . Of ik zal het wel zo interpreteren maar ik wil graag wat concreter onderwezen worden door u als u zou kunnen :?: :!: :?: :) .
Wat ik probeer is je duidelijk te maken dat je allereerst goed moet lezen ...
Maar ook dat je meer weet dan je denkt!

En als je zegt: dit of dat vind ik raar, geef dat dan desnoods zo aan!!!

Want wat heb je nu van deze opgave over logaritmen geleerd?

Wat versta je onder concreter onderwijzen?