help : Analytische meetkunde

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
benjimanV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009, 11:54

help : Analytische meetkunde

Bericht door benjimanV » 11 jan 2009, 12:05

hoi,voor het weekend heb ik enkele wiskunde oefeningen meegekregen van mijn leerkracht .
Nu zat er deze keer een aardig moeilijke bij.
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?
dit is de opgave:
gegeven: de rechthoekige driehoek ABC met A(0.3) , B(2.-1) en C(4.0)
controleer analytisch: In een rechthoekige driehoek is de hoogte naar de schuine zijde middelevenredig tussen de stukken waarin ze de schuine zijde verdeelt.

weet iemand hoe ik hiermee verder moet?
alvast bedankt..
Laatst gewijzigd door benjimanV op 11 jan 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Analytische meetkunde

Bericht door Marco » 11 jan 2009, 12:41

Beste benjimanV,

Op 1 plek je bericht plaatsen is voldoende hoor...
Groeten, Marco

benjimanV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009, 11:54

Re: Analytische meetkunde

Bericht door benjimanV » 11 jan 2009, 13:28

sorry, ik had geen idee waar ik hem het beste kon posten

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door arno » 11 jan 2009, 14:38

De rechthoekige driehoek wordt door de hoogtelijn op de schuine zijde in 2 gelijkvormige rechthoekige driehoeken verdeeld. Maak gebruik van deze gelijkvormigheid om het resultaat (de hoogtelijnstelling van Euclides) af te leiden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

benjimanV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009, 11:54

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door benjimanV » 11 jan 2009, 15:31

dag Arno
volgens mij zit jij fout,een hoogtelijn staat lodrecht op de schuine zijde en gaat naar de tegenoverstaande hoek, hij deelt de schuine zijde dus niet in 2 gelijke delen

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door arno » 11 jan 2009, 15:52

benjimanV schreef:dag Arno
volgens mij zit jij fout,een hoogtelijn staat lodrecht op de schuine zijde en gaat naar de tegenoverstaande hoek, hij deelt de schuine zijde dus niet in 2 gelijke delen
Beter lezen. Ik heb ook niet gezegd dat de hoogtelijn op de schuine zijde de schuine zijde in 2 gelijke delen verdeelt. Teken maar eens een willekeurige rechthoekige driehoek en trek daarin de hoogtelijn op de schuine zijde. Je krijgt nu 2 afzonderlijke rechthoekige driehoeken die de hoogtelijn op de schuine zijde als gemeenschappelijke zijde hebben. Verder is van ieder van deze rechthoekige driehoeken een van de oorspronkelijke rechthoekszijden ook een zijde van een van deze rechthoekige driehoeken. De andere zijde is een gedeelte van de schuine zijde van de oorspronkelijke rechthoekige driehoek.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

benjimanV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009, 11:54

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door benjimanV » 11 jan 2009, 19:33

oke sorry, ondertussne heb ik het nog steeds niet gevodnen , ik hat naar mijn gedachten de juiste bewerkingen maar toch lukte het niet, bedankt voor de hulp

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door arno » 11 jan 2009, 20:55

benjimanV schreef:oke sorry, ondertussen heb ik het nog steeds niet gevonden , ik had naar mijn gedachten de juiste bewerkingen maar toch lukte het niet, bedankt voor de hulp
Zet die berekeningen dan maar eens hier neer, zodat ik kan zien waar het probleem zit.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: help : Analytische meetkunde

Bericht door Hugo » 14 jan 2009, 14:25

hey arno, quoten wat er direct boven staat is overbodig. voor de rest, keep up the good work
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie