statistiek, stdev.

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
herr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2009, 08:33

statistiek, stdev.

Bericht door herr » 31 aug 2009, 08:49

uit 3 trials moet ik een gem snelheid + stdev berekenen.

het lijkt mij het best om per trial eerst een gem snelheid + stdev te berekenen en aan het einde deze 3 snelheden + stdev om te rekenen naar 1 gemiddelde snelheid +stdev.

tijdens elke trial worden er met een frequentie van 125 Hz, samples genomen (dus elke sample duurt 0,008 sec).
er zijn 248 samples, dus in totaal een opnametijd van 1,984 seconde.
per sample is gegeven wat de afgelegde afstand is (deze afstand varieert per sample).
dus ik heb 248 maal een bepaalde afstand. de totale afgelegde afstand in 1,984 sec is 38,222 mm.
de gem stdev van al deze 248 samples is 0.114037562 voor 1 sample. kan ik dit makkelijk omzetten in een stdev voor de gehele trial (de totale 1,984 sec)?
is hier een formule voor in excel?
hebben we het hier over een steekproef?
ik denk het niet, want ik wil de gem. snelheid weten over de totale duur van de meettijd.

zoals je ziet, kom ik er nog niet helemaal uit.
kan iemand mij helpen???
alvast bedankt!

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: statistiek, stdev.

Bericht door arie » 05 sep 2009, 12:06

Als ik je goed begrijp heb je 3 verzamelingen (=trials) met elk 248 elementen/waarden (=samples).
Elke waarde geeft aan wat de afgelegde afstand x is gedurende 0.008 seconde.

Voor elk van deze verzamelingen V heb je een gemiddelde en standaard deviatie voor afstand x:





waarbij:
j=1,2,3 = nummer van je verzamelingen.
n=248 = aantal elementen in elke verzameling = aantal meetwaarden

Je wilt nu het gemiddelde en de standaard deviatie over het totaal van de 3 verzamelingen weten.


Het gemiddelde over het totaal is de som van alle waarden gedeeld door het totaal aantal waarden (=3n):









Het totale gemiddelde is hier dus het gemiddelde van de 3 gemiddelden.


Voor de standaard deviatie over het totaal bepaal je eerst de som van de kwadraten:







Dus voor het totaal geldt:



en vervolgens:




Ik verwacht een dergelijke functie niet voorgedefinieerd in Excel, maar je kan daarin natuurlijk wel het totale gemiddelde en totale standaard deviatie berekenen door alle waarden (dus alle 3 keer 248 waarden) te selecteren in de functies "average" en "stdev".

Plaats reactie