eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door simops » 30 mei 2010, 21:09

Ik heb enkele vragen i.v.m. deze onderwerpen.

In mijn cursus staat dat een lineaire transformatie van diagonaliseerbaar is als en slechts als voor elke eigenwaarde geldt dat .
Als we vertrekken van het feit dat diagonaliseerbaar is kunnen we stellen dat een basis van eigenvectoren van heeft. Er staat nu: "het volstaat om de matrix van op te stellen volgens deze basis om het te bewijzen te controleren. Maar ik snap niet echt hoe je dit moet doen.

We hebben gezien dat een deelruimte van en zijn orthogonaal complement een directe som is en dat . Ik begrijp echter niet waarom dan geldt dat .

Om vectoren te orthonormeren hebben we een werkwijze gezien. De 1ste wordt gewoon genormeerd en voor de tweede doen we het volgende voor we deze normeren:
. Nu als ik dit bekijk in het vlak (dus slechts 2 vectoren voor een basis) moet het dus zo zijn dat de -component van voorstelt. Ik zie echter niet in hoe we weten dat dit zo is.

Laatste vraag: Wat is precies het nut van een singuliere waarden decompositie? Een LU-decompositie stelt ons bijvoorbeeld in staat om gemakkelijk stelstels met veranderende B op te lossen. Heeft een SVD ook zo'n toepassing?

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door op=op » 30 mei 2010, 21:55

Voor ik wil reageren even een vraag: Wat is d(lambda) en m(lambda)???
Singuliere Waarde Decompositie wordt o.a. in de signaalverwerking gebruikt, maar ook in de elektrotechniek, en op nog veel meer plekken.
Met een LU decomposite kun je niet zo veel, hooguit een stelsel oplossen.
Het gaat te ver om te vertellen waar het allemaal voor gebruikt wordt. Ik heb me verbaasd over die vraag.
Maar goed, als je het nooit toegepast hebt gezien kun je dat ook niet weten.

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door simops » 01 jun 2010, 22:09

op=op schreef:Wat is d(lambda) en m(lambda)???
is de algebraïsche multipliciteit van de eigenwaarde (de multipliciteit in de karakteristieke veelterm). is de meetkundige multipliciteit van de eigenwaarde (de dimensie van de bijhorende eigenruimte eigenlijk).

Over SVD: de prof zie dat dit een bijvraag kon zijn op het examen. Blijkbaar zijn de toepassingen dus niet echt gemakkelijk af te leiden.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door op=op » 02 jun 2010, 10:51

Voor toepassingen van SVD zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Singular_v ... omposition
De toepassing als kleinste kwadraten oplosser is het meest vor de hand liggend om te vermelden.
LU-decompositie kan gebruikt worden om een oplossing van een stelsel vergelijkingen te vinden met evenveel verelijkingen als onbekenden.
Als voor een stelsel vergelijkingen het aantal rijen ongelijk is aan het aantal onbekenden, dan kun je naar een kleinste kwadraten oplossing zoeken met SVD.

Vraag 1:
Als een basis is van eigenvectoren, dan is de matrix van L een diagonaalmatrix.
Want als voor , dan is

Hier is de nxn matrix met de eigenvectoren als kolommen.
en hieruit volgt
.

Vraag 2: (directe som).
Dat betekent dat elke te schrijven is als met en .
Als een basis is van onafhankelijke vectoren van en
een basis is van onafhankelijke vectoren van ,
dan is zeg en
en dus
.
Als we kunnen aantonen dat alle 's en 's onafhankelijk zijn,
dan hebben we aangetoont dat elke te schrijven is als een lineaire combinatie van m+k onafhankelijke vectoren. Die m+k vectoren zijn dan per definitie een basis van .
en dus geldt dim(U) + dim(U(loodrecht)) = dim(V).
De 's en 's zijn onafhankelijke vectoren.
Elke is onafhankelijk van de verzameling vectoren ,
want als ,
en , dan is uit te drukken in een lineaire combinatie van 's. Maar dat kan niet want zit niet in omdat
Analoog is elke is onafhankelijk van de verzameling vectoren .

Vraag 3: Het Gram Schmidt orthogonalisatie proces.

Merk op dat loodrecht staat op ,
want neem maar het inprodukt met : .
De wordt daarna genormaliseerd en genoemd.

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door simops » 05 jun 2010, 22:20

Bedankt voor de antwoorden. Het is me duidelijk nu.

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door simops » 16 jun 2010, 16:54

op=op schreef: Vraag 1:
Als een basis is van eigenvectoren, dan is de matrix van L een diagonaalmatrix.
Want als voor , dan is

Hier is de nxn matrix met de eigenvectoren als kolommen.
en hieruit volgt
.
Zou u nog eens kunnen verklaren hoe men dan komt aan het feit dat de algebraïsche multipliciteit van elke eigenwaarde gelijk is aan de meetkundige multipliciteit?

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door op=op » 16 jun 2010, 19:33

Altijd geldt dat geometrische multipliciteit <= algebraische multipliciteit.
Een nxn matrix heeft een karakteristiek polynoom van graad n, en dus heeft dit polynoom n nulpunten.
Een diagonaliseerbare nxn matrix heeft een basis van vectoren waarbij die afbeelding wordt gerepresenteerd door een diagonaalmatrix. Die basisvectoren heten eigenvectoren corresponderend met eigenwaarden, die op de diagonaal liggen, en daar zijn er n van.
Dus algebraische multipliciteit = geometrische multipliciteit.
Als de nxn matrix niet diagonaliseerbaar is, dan is de geometrische multipliciteit < algebraische,
want als die geom. mult. = n, dan zijn er n eigenvectoren corresponderend met n (niet noodzakelijk allemaal verschillende) eigenwaarden. Dan vormen die eigenvectoren een basis waarbij de corresponderende matrix een diagonaalmatrix is, en dus geom. mult. = n, hetgeen we hadden uitgesloten.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: eigenwaarden, orthonormeren en SVD

Bericht door op=op » 22 jun 2010, 11:31

Nog even over het toepassen van SVD.
Als ik een matrixvergelijking heb en de matrix is bijna singulier, dan zijn de uitkomsten onbetrouwbaar.
Wat ik dan doe is eerst een SVD toepassen op de matrix en de singuliere waarden bekijken.
De singuliere waarden zeggen iets over het conditiegetal van de matrix (grootste/kleinste sinval).
De kleinste singuliere waarden maak ik dan 0 (schrap rijen). Ik vermenigvuldig de matrix terug. Er ontstaat dan
een niet-vierkante matrix, en het stelsel is stabiel op te lossen met de kleinste kwadraten methode.

De kleinste sinvals representeren de ruis bij metingen. Als de matrixelementen behept zijn met (Gaussische) ruis, dan kun je het grootste deel van die ruis uit het signaal krijgen door die kleine sinvals 0 te stellen.

Plaats reactie