'Genormaliseerde' eigenvector?

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Coen Smits
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:39

'Genormaliseerde' eigenvector?

Bericht door Coen Smits » 13 jun 2010, 12:19

Beste allen,

Wederom een vraagje over een uitgewerkt differentiaal voorbeeld. Heb er maar even een foto van gemaakt, omdat dat wat duidelijk is dan wanneer ik het hier uitschrijf:

http://i46.tinypic.com/2z4ft37.jpg

Mijn probleem is het stukje vanaf: ...provided that the eigenvectors of A are normalized so that (xi, xi) = 1.

Nu heb ik gevonden dat het normaliseren van eigenvectoren x' x = 0 geeft (??). Maar hoe valt dan de 1/Sqrt(2) die voor de T Matrix staat te verklaren? Iemand die dit kan uitleggen?

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: 'Genormaliseerde' eigenvector?

Bericht door simops » 13 jun 2010, 13:17

Door een vector te normaliseren zorg je ervoor dat zijn norm gelijk is aan 1. Bijvoorbeeld stel vector . Zijn norm is .
Nu is het eenvoudig om in te zien dat we een willekeurige vector kunnen normeren door de vector te delen door zijn norm.

Vandaar dat men de eigenvectoren in uw voorbeeld deelt door , de norm van de vectoren.
Laatst gewijzigd door simops op 16 jun 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Smits
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:39

Re: 'Genormaliseerde' eigenvector?

Bericht door Coen Smits » 13 jun 2010, 15:56

Bedankt voor je reactie; ik begin het te begrijpen.

Wat ik nog niet zo goed begrijp ik hoe ik dat in mijn voorbeeld terug moet zien. Er wordt gesproken over () = 1, maar zoals je kunt zien zijn er 2 eigenvectoren (xi's), waaruit de samengestelde matrix wordt opgesteld. Omdat het kwadraat van beide vectoren (1,1) is, snap ik nog niet welk getal waarvan afhangt.

Stel nu dat en , dan zou de samengestelde matrix zijn, maar wat zou er dan voor de matrix komen te staan als de vectoren genormaliseerd zijn?

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: 'Genormaliseerde' eigenvector?

Bericht door simops » 14 jun 2010, 10:26

Ik denk dat men die er voorplaats omdat de norm voor beide vectoren toch dezelfde is. Eigenlijk zou men dit moeten schrijven om het duidelijker te maken:

In het geval van 1,2,3 en 4 wordt dit dan

Omdat de norm van de vector is en de norm van vector is. Men zou hier dus weer buiten de matrix kunnen brengen, maar dit is niet nodig.

Coen Smits
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:39

Re: 'Genormaliseerde' eigenvector?

Bericht door Coen Smits » 14 jun 2010, 10:29

Bedankt!

Ik begrijp nu waar de waardes vandaan komen. :!:

Voor mij is de vraag uit de startpost beantwoord ;-)

Plaats reactie