Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een formule waarmee ik een afbeelding kan draaien.
Ik heb een 2 dimensionaal vlak met pixelwaarden. elke waarde wil ik nu bijvoorbeeld 40 graden rechtsom draaien. Weet iemand misschien welke formule ik hiervoor dien te gebruiken?
afbeelding draaien
Re: afbeelding draaien
Draaien houdt afstanden gelijk, dus draaien is vermenigvuldigen met een orthonormale matrix.
Kortom (a,b) draaien over een hoek s (in radialen) geeft
(a cos(s) - b sin(s), a sin(s) + b cos(s)).
Kortom (a,b) draaien over een hoek s (in radialen) geeft
(a cos(s) - b sin(s), a sin(s) + b cos(s)).
Re: afbeelding draaien
Ik heb nu dit:
nieuwe hoogte = cos(iHoek)*huidige hoogte
nieuwe breedte = wortel(huidige hoogte^2-nieuwe hoogte ^2)
nieuwe hoogte = nieuwe hoogte + huidige hoogte
nieuwe breedte = nieuwe breedte + huidige breedte
Klopt dit?
nieuwe hoogte = cos(iHoek)*huidige hoogte
nieuwe breedte = wortel(huidige hoogte^2-nieuwe hoogte ^2)
nieuwe hoogte = nieuwe hoogte + huidige hoogte
nieuwe breedte = nieuwe breedte + huidige breedte
Klopt dit?
Re: afbeelding draaien
Nee, niet correct.
Rechtsom draaien over hoek s.
Zeg p = cos(s) en q = sin(s)
nieuwe hoogte = huidige hoogte * p - huidige breedte * q
nieuwe breedte = huidige breedte * p + huidige hoogte * q.
Rechtsom draaien over hoek s.
Zeg p = cos(s) en q = sin(s)
nieuwe hoogte = huidige hoogte * p - huidige breedte * q
nieuwe breedte = huidige breedte * p + huidige hoogte * q.