Fouriertransformatie en complexe analyse

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Fouriertransformatie en complexe analyse

Bericht door simops » 10 jan 2011, 23:27

In de cursus partiële differentiaalvergelijkingen hebben we een deel Fouriertransformatie gezien omdat deze handig kan zijn om een differentiaalvergelijking gemakkelijk op te lossen. Om zo'n transformatie uit te rekenen hebben we een korte inleiding gekregen op complexe analyse. Namelijk de stelling van Cauchy-Goursat en de Residustelling. Hier heb ik enkele vragen bij.

Wanneer precies moet je die complexe analyse om integralen op te lossen precies toepassen?
In een voorbeeld in de cursus hebben we een voorbeeld gezien waarbij de Fourier van bepaald moet worden. Dus de integraal die na een beetje uitwerken het volgende wordt:
. Nu staat er dat we niet kunnen substitueren met omdat dit niet mogelijk is in . Dit begrijp ik wel, maar in een ander voorbeeld rekenen we de integraal toch gewoon uit zoals we anders een exponentiële functie zouden uitrekenen. Dan wordt dit . Ik vraag mij dus af wanneer iets een complexe functie is. Ofwel wanneer je een integraal gewoon mag uitrekenen en wanneer moet je via een complexe analyse werken.

Dan een vraag over de complexe analyse zelf. Hoe weet je welke contour je moet kiezen om een bepaalde functie uit te rekenen. In het voorbeeld is een rechthoek bepaald -L tot L horizontaal naar rechts op de x-as, dan naar verticaal naar boven van L tot L+it, terug horizontaal naar links van L+it tot -L+it en terug naar beneden van -L+it tot -L. Hoe weet men hier bijvoorbeeld dat men met deze contour tot een gewenst resultaat zal komen. Dat dus wanneer L naar oneindig gaat enkel de uitdrukking en dus zo de integraal op te lossen is?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Fouriertransformatie en complexe analyse

Bericht door op=op » 11 jan 2011, 10:51

Vraag:
Wanneer precies moet je die complexe analyse om integralen op te lossen precies toepassen?

Het antwoord hierop is, als het met de gebruikelijke middelen uit de reële analyse niet lukt.

Vraag:
Wanneer mag je een integraal gewoon uitrekenen en wanneer moet je via een complexe analyse werken.

Zoals je al zei is de substitutieregel niet toegestaan bij complexe integralen (partiële integratie is overigens wel toegestaan). Een complexe functie is te schrijven als
waarbij en reëelwaardige functies zijn.
Er geldt (a,b reëel).
Dus elke complexe functie is over een reëel interval te integreren zoals we in gewend waren.

Vraag:
Hoe weet je welke contour je moet kiezen om een bepaalde functie uit te rekenen?

Dat weet je niet. Een rechthoek is in het gegeven voorbeeld voor de hand liggend.
Als L naar oneindig gaat hoop je dat 3 van de 4 lijnintegralen klein worden (hetgeen het geval is).
Over een rechte lijn integreren geeft de simpelste substitutie, dus dat ligt voor de hand om als eerste te proberen. Soms is een cirkelboog handiger, en soms is allebei mogelijk.
Bekijk zo veel mogelijk voorbeelden om er feeling voor te krijgen.

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: Fouriertransformatie en complexe analyse

Bericht door simops » 14 jan 2011, 16:18

Ok, bedankt voor de antwoorden. Ik zal nog wat meer oefeningen maken hierover.

simops
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:46

Re: Fouriertransformatie en complexe analyse

Bericht door simops » 15 jan 2011, 12:51

Ik maak mij nu plots de bedenking. Als je de integraal oplost substitueert men toch ook een complex getal? Blijkbaar kan dit hier wel dan? waarom is dit?

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Fouriertransformatie en complexe analyse

Bericht door op=op » 15 jan 2011, 13:42

Schrijf
Wat is en en integreer.
Geen echte substitutie.

Plaats reactie