Omtrek

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
chrisjuh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2007, 12:41

Omtrek

Bericht door chrisjuh » 20 mar 2007, 12:47

De omtrek van een cirkel van 300 cm doorsnee, dat weten we allemaal wel. Ook als je een halve cirkel daarvan neemt natuurlijk (dus 300 cm doorsnee met 150 cm straal). Alleen vraag ik me nu het volgende af:
Voor een ontwerp heb ik de omtrek nodig van een halve "cirkel" die een doorsnee heeft van 300 cm, maar een straal van slechts 100 cm.
Wie kan mij uitleggen hoe ik dit kan berekenen en/of de uitkomst ervan geven? :D

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Omtrek

Bericht door Sjoerd Job » 20 mar 2007, 13:49

chrisjuh schreef:De omtrek van een cirkel van 300 cm doorsnee, dat weten we allemaal wel. Ook als je een halve cirkel daarvan neemt natuurlijk (dus 300 cm doorsnee met 150 cm straal). Alleen vraag ik me nu het volgende af:
Voor een ontwerp heb ik de omtrek nodig van een halve "cirkel" die een doorsnee heeft van 300 cm, maar een straal van slechts 100 cm.
Wie kan mij uitleggen hoe ik dit kan berekenen en/of de uitkomst ervan geven? :D
Bedoel je in dit geval een halve ellips?

De omtrek van een halve ellips kan niet gegeven worden door een makkelijke formule. Ik heb de formule wel ergens thuis liggen, dus ik zoek 'm wel op wanneer ik 'r aan toe kom (kan enkele weken duren)...

(Er zijn integralen voor nodig die niet uitgeswerkt kunnen worden ;) )
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

chrisjuh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2007, 12:41

Bericht door chrisjuh » 20 mar 2007, 14:02

Precies! Dat heb ik nodig :D
Je zou me er erg blij mee maken als je me dat zou kunnen geven. Dan kan ik eindelijk verder (ik zit namelijk al een tijdje vast hierdoor)

Alvast ontzettend bedankt voor je moeite en graag tot horens (of lezens :P)

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 21 mar 2007, 09:29

Was even zoeken...



Het lijkt er op dat het gaat om de onbepaalde integraal... maar ik weet het niet zeker. Ik vermoed dat het eigenlijk



moet zijn, maar dat staat niet in mijn bron. Merk op dat je deze integraal niet kunt bepalen, alleen maar numeriek benaderen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie