Weet je hoe je een wortel uit de noemer van een breuk kunt verdrijven? Als je dat weet, ga dan met behulp van de rekenregels voor machten eens precies na wat dit met jouw vraag te maken heeft.Tuwaylieb schreef:Yes!
Oke, handig om te weten. Maar wat heeft dat te maken met mijn vraag? Van naar
Een vraag over Machten.
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Een vraag over Machten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Een vraag over Machten.
Alles wat ik aangeef/vraag heeft te maken met jouw vragen en opgaven.Tuwaylieb schreef: Oke, handig om te weten. Maar wat heeft dat te maken met mijn vraag? Van naar
Wat is de eis wanneer je een wortelvorm in de standaardnotatie moet zetten?
Re: Een vraag over Machten.
arno schreef:Weet je hoe je een wortel uit de noemer van een breuk kunt verdrijven? Als je dat weet, ga dan met behulp van de rekenregels voor machten eens precies na wat dit met jouw vraag te maken heeft.Tuwaylieb schreef:Yes!
Oke, handig om te weten. Maar wat heeft dat te maken met mijn vraag? Van naar
Even nadenken...
Beginnende.
Re: Een vraag over Machten.
Kan je dit:Tuwaylieb schreef:Ik begrijp hem denk ik:
Klopt hij?
Of:
=
met RR en def laten zien ..., en de volgende poging eveneens.
Nogmaals: als je deze opgaven maakt kan dat alleen met de def en RR.
Probeer eens de volgende: schrijf in standaardwortelvorm:
Ga eerst na:
Kan je gelijk de def toepassen. Zo ja, toepassen. Zo nee, waarom niet?
Kijk ook naar de LaTeX-code van jou en die van mij.
Opm: is onzin!!!
Re: Een vraag over Machten.
Ik heb gewoon die -1/6 door twee gedeeld en dan de def. toegepast over het veranderen van breuk naar wortel, en daar komt dit uit:SafeX schreef: Kan je dit:
met RR en def laten zien ..., en de volgende poging eveneens.
Nogmaals: als je deze opgaven maakt kan dat alleen met de def en RR.
=
En vervolgens, deze zodanig gemaakt dat hij eruit kon, en dan komt naast de wortel komt te staan: . En dat staat gelijk als 1/2, volgens deze def: . En onder de wortel komt te staan .
Dat was mijn achterliggende gedachte.
Probeer eens de volgende: schrijf in standaardwortelvorm:
Volgens de theorie die ik gebruikte wel:
Ga eerst na:
Kan je gelijk de def toepassen. Zo ja, toepassen. Zo nee, waarom niet?
Maar ik ben ingelicht over een andere manier welke gehanteerd wordt en misschien sneller is:
''Wat betreft de 5/6 na de eerste = van de eerdere uitwerking: Er stond dus (in de macht) eerst -1/6. Toen vertelde je dat de wortel niet in een als breuk mocht worden geschreven, dus moesten we van die negatieve teken af. Dat kunnen we doen door de macht (-1/6) op te spliten in een positief en negatief deel. Makkelijkste was kiezen voor -1 en 5/6 (je had bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor -2 en 11/6, als het maar samen optelt tot -1/6). Daarna was het een kwestie van deze rekenregel:
Waarbij x=2, a=-1, b=5/6''
En volgens doel jij hier ook hele tijd op?
Ja, zal ik op letten.Kijk ook naar de LaTeX-code van jou en die van mij.
Ik dacht het gelijk was aan , omdat de def zegt: , maar het moet dus een positief getal zijn.Opm: is onzin!!!
Beginnende.
Re: Een vraag over Machten.
Je zegt dat je 'gewoon' -1/6 deelt door 2, dus -1/6:2 maar wat isTuwaylieb schreef: Ik heb gewoon die -1/6 door twee gedeeld en dan de def. toegepast over het veranderen van breuk naar wortel, en daar komt dit uit:
=
en welke RR pas je dan toe?
Ik zal later op de rest uit je post reageren. Het wordt misschien duidelijker daardoor.
Re: Een vraag over Machten.
Nee, sorry, ik bedoel dat ik de -1 en ../6 uit elkaar haal, zoals je in die wortel heb kunnen zien.SafeX schreef:Je zegt dat je 'gewoon' -1/6 deelt door 2, dus -1/6:2 maar wat isTuwaylieb schreef: Ik heb gewoon die -1/6 door twee gedeeld en dan de def. toegepast over het veranderen van breuk naar wortel, en daar komt dit uit:
=
en welke RR pas je dan toe?
Ik zal later op de rest uit je post reageren. Het wordt misschien duidelijker daardoor.
Maar bij die andere manier doe je zo: , want de stelregel geeft aan: , dus door hem met de factor 5/6 op te tellen kom je uit op hetzelfde getal, namelijk: 2^-^/^6. Het verschil echter is dat je de min uit de breuk heb gehaald én ervoor heb gezorgd dat je er standvorm wortel van maakt, zoals je boven kan zien.
Dit is wat ik ervan zien.
Beginnende.
Re: Een vraag over Machten.
Maw je stelt: -1/6=-1+5/6 (dat is wel iets anders dan delen door 2!)
Zo ja, kijk dan nog eens naar post: do 21 mrt 3:46, daar staat oa:
enz
De vraag was waarom schrijf je dit zo, kan je dat nu verklaren?
(ik krijg de indruk dat je dat nu kunt ...)
Zo ja, kijk dan nog eens naar post: do 21 mrt 3:46, daar staat oa:
enz
De vraag was waarom schrijf je dit zo, kan je dat nu verklaren?
(ik krijg de indruk dat je dat nu kunt ...)
Re: Een vraag over Machten.
Om die negatieve uit de wortel te halen?SafeX schreef:Maw je stelt: -1/6=-1+5/6 (dat is wel iets anders dan delen door 2!)
Zo ja, kijk dan nog eens naar post: do 21 mrt 3:46, daar staat oa:
enz
De vraag was waarom schrijf je dit zo, kan je dat nu verklaren?
(ik krijg de indruk dat je dat nu kunt ...)
Beginnende.
Re: Een vraag over Machten.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat je bedoelt ...Tuwaylieb schreef:
Om die negatieve uit de wortel te halen?
Laat het eens zien met:
Re: Een vraag over Machten.
Als je die min erin houdt, dan krijg je: , en dat is niet de bedoeling.SafeX schreef:Eerlijk gezegd weet ik niet wat je bedoelt ...Tuwaylieb schreef:
Om die negatieve uit de wortel te halen?
Laat het eens zien met:
En wat bedoel je met verklaren?
Beginnende.
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Een vraag over Machten.
Dat is fout. Stel ⅓ = u, dan geldt: . Wat komt er nu rechts op de puntjes te staan, en welke regel gebruik je daarbij?Tuwaylieb schreef:Als je die min erin houdt, dan krijg je: , en dat is niet de bedoeling.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Een vraag over Machten.
Volgens de RR:arno schreef:Dat is fout. Stel ⅓ = u, dan geldt: . Wat komt er nu rechts op de puntjes te staan, en welke regel gebruik je daarbij?Tuwaylieb schreef:Als je die min erin houdt, dan krijg je: , en dat is niet de bedoeling.
Beginnende.
Re: Een vraag over Machten.
Denk nu eens aan de eerste opgave:Tuwaylieb schreef:Als je die min erin houdt, dan krijg je: , en dat is niet de bedoeling.SafeX schreef:Eerlijk gezegd weet ik niet wat je bedoelt ...Tuwaylieb schreef:
Om die negatieve uit de wortel te halen?
Laat het eens zien met:
En wat bedoel je met verklaren?
Hoe heb je dat opgelost ...