Verschil in visvangst dag en nacht toetsen (spss of Rstudio)

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Boclees
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2021, 16:41

Verschil in visvangst dag en nacht toetsen (spss of Rstudio)

Bericht door Boclees » 12 nov 2021, 16:52

Hoi Allemaal,

Ik ben student biologie en ben momenteel bezig met een stage waar ik onderzoek doe naar visstand bemonstering (vissen voor onderzoek met netten). Ik zal mijn onderzoek zo simpel mogelijk proberen uit te leggen.

Het is de bedoeling dat ik de volgende onderzoeksvragen ga beantwoorden:
o Wordt er bij nachtelijke bemonstering een grotere of kleinere totale visbiomassa aangetroffen dan bij overdag uitgevoerde bemonstering?
o Wordt er bij nachtelijke bemonstering een andere vissoortsamenstelling aangetroffen dan bij overdag uitgevoerde bemonstering?


Er zijn zowel overdag als s'nachts 5 dezelfde trajecten bevist. Dit telt als herhalingen (helaas niet heel veel maar is niet anders). Ik heb een groot excel bestand met alle aangetroffen soorten, aangetroffen lengtes en natuurlijk de aantallen. Nu wil ik graag de vangst van de overdag uitgevoerde bemonstering en de snachts uitgevoerde bemonstering met elkaar vergelijken om bovenstaande vragen te beantwoorden. Is er iemand die mij kan vertellen welke toets ik het best kan gebruiken en hoe ik mijn data is spss moet vormgeven?

Alvast hartelijk dank!!

Plaats reactie