[pws]Baan herconstrueren met G-krachten

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Compact
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2008, 23:28

[pws]Baan herconstrueren met G-krachten

Bericht door Compact » 03 okt 2008, 23:32

Ik ga voor pws g-krachten meten in een achtbaan, en met behulp van die metingen wil ik de baan gaan herconstrueren/herberekenen.

Ik heb alleen een G-krachten-meter die maar 1 richting kan meten, dus voor die richtingen zal ik de rit 3 keer moeten doen en de meter in 3 standen houden steeds.

Maar nu is er een probleempje waar ik bang ben dat dat nog best wel eens lastig kan zijn.
Tijdens de rit beweeg je namelijk niet alleen, maar je roteert ook nog eens. De meter is daar niet voor gemaakt, dus ik denk dat dat problemen gaat opleveren. Want hij gaat andere metingen geven omdat de zwaartekracht (die je er later uit moet filteren bij de berekening) dan uit een andere richting komt.

Iemand enig idee hoe ik dat aan moet pakken als ik dan later de baan wil gaan berekenen?

Gebruikersavatar
martinvb
Vast lid
Vast lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:08
Locatie: Velserbroek - NH
Contacteer:

Re: [pws]Baan herconstrueren met G-krachten

Bericht door martinvb » 05 okt 2008, 18:33

Als je op elk moment de hoek weet, dan kan je gebruik maken van sinussen en cosinussen. Dit is niet zo heel erg moeilijk, maar het vereist nogal heel erg veel rekenwerk, en zeker bij kleine hoeken heb je al heel snel grote afwijkingen in je meting en de werkelijke gegevens. Het beste kan je het er even met je docent over hebben; er is software die veel rekenwerk uit handen kan nemen en mooie plotjes kan genereren. (Matlab of diens gratis broer Scilab).

Groeten,

~~~Mart
"Math is just another language..." - Star Trek Enterprise: The Observer Effect.
Wiskunde hobby/zomerkampen: http://www.vierkantvoorwiskunde.nl

Compact
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2008, 23:28

Re: [pws]Baan herconstrueren met G-krachten

Bericht door Compact » 05 okt 2008, 20:34

Is er anders niet een manier om de stand van de meter constant te houden?
We dachten er eerst aan om die sensor aan een touwtje vast te houden, maar dan absorbeert dan ook vrijwel alle G-krachten denken we.

Maar het zou wel makkelijker zijn als we de stand van de sensor (tov de aarde) constant konden houden zonder dat de G-krachten op de sensor beïnvloed worden. Iemand een idee? (A)

Gebruikersavatar
martinvb
Vast lid
Vast lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:08
Locatie: Velserbroek - NH
Contacteer:

Re: [pws]Baan herconstrueren met G-krachten

Bericht door martinvb » 06 okt 2008, 18:26

Het is volgens mij niet mogelijk om 'even simpel' een manier te verzinnen zodat de meter naar beneden blijft staan. (Als je wil weten waarom, sla dan een boek over systeemtheorie. Je zult dus een besturing moeten maken waarmee hij geforceerd wordt naar beneden te gaan staan;-) Massa wil altijd rechtdoor gaan (traagheidswet van Newton). )
"Math is just another language..." - Star Trek Enterprise: The Observer Effect.
Wiskunde hobby/zomerkampen: http://www.vierkantvoorwiskunde.nl

Plaats reactie