Sorry snap het nietarie schreef:15 * 2 = 30 en 29 = 30 - ...
29 * 2 = 58 en 56 = 58 - ...
56 * 2 = 112 en 108 = 112 - ...
108 * 2 = 216 en 208 = 216 - ...
Kijk eens welke getallen er hier achtereenvolgens op de plaats van de puntjes komen te staan.
Wat valt je op aan die rij getallen?
Cijferreeksen!
Re: Cijferreeksen!
Re: Cijferreeksen!
Invullen:
15 * 2 = 30 en 29 = 30 - 1
29 * 2 = 58 en 56 = 58 - 2
56 * 2 = 112 en 108 = 112 - 4
108 * 2 = 216 en 208 = 216 - 8
De rode getallen verdubbelen steeds, het volgende rode getal is dus 16.
Om het volgende getal in de gegeven rij te vinden vermenigvuldig je het laatste getal met 2 en trek je daar het volgende rode getal van af.
Wat wordt dan het gevraagde volgende getal in de rij?
15 * 2 = 30 en 29 = 30 - 1
29 * 2 = 58 en 56 = 58 - 2
56 * 2 = 112 en 108 = 112 - 4
108 * 2 = 216 en 208 = 216 - 8
De rode getallen verdubbelen steeds, het volgende rode getal is dus 16.
Om het volgende getal in de gegeven rij te vinden vermenigvuldig je het laatste getal met 2 en trek je daar het volgende rode getal van af.
Wat wordt dan het gevraagde volgende getal in de rij?
Re: Cijferreeksen!
is het antwoord dan 432?arie schreef:Invullen:
15 * 2 = 30 en 29 = 30 - 1
29 * 2 = 58 en 56 = 58 - 2
56 * 2 = 112 en 108 = 112 - 4
108 * 2 = 216 en 208 = 216 - 8
De rode getallen verdubbelen steeds, het volgende rode getal is dus 16.
Om het volgende getal in de gegeven rij te vinden vermenigvuldig je het laatste getal met 2 en trek je daar het volgende rode getal van af.
Wat wordt dan het gevraagde volgende getal in de rij?
welk niv wiskunde is dit eigenlijk ongeveer?
Re: Cijferreeksen!
Niet 16 optellen maar aftrekken:
Het laatste getal was 208,
2 * 208 = 416 en 416 - 16 = 400
Het volgende getal zou dus 400 moeten zijn.
Op zich is het niveau van wiskunde niet hoog: het gaat veelal om basale bewerkingen: + - * /
Het lastige van dit soort vul-het-rijtje-aan-problemen is het herkennen van de regelmaat tussen de opeenvolgende getallen. En dit kan heel ingewikkeld zijn.
Als je veel oefent met dit soort problemen lukt het doorgaans steeds sneller die regelmaat op te sporen.
Het laatste getal was 208,
2 * 208 = 416 en 416 - 16 = 400
Het volgende getal zou dus 400 moeten zijn.
Op zich is het niveau van wiskunde niet hoog: het gaat veelal om basale bewerkingen: + - * /
Het lastige van dit soort vul-het-rijtje-aan-problemen is het herkennen van de regelmaat tussen de opeenvolgende getallen. En dit kan heel ingewikkeld zijn.
Als je veel oefent met dit soort problemen lukt het doorgaans steeds sneller die regelmaat op te sporen.
Re: Cijferreeksen!
Dat vind ik ook het lastige om het te herkennen.arie schreef:Niet 16 optellen maar aftrekken:
Het laatste getal was 208,
2 * 208 = 416 en 416 - 16 = 400
Het volgende getal zou dus 400 moeten zijn.
Op zich is het niveau van wiskunde niet hoog: het gaat veelal om basale bewerkingen: + - * /
Het lastige van dit soort vul-het-rijtje-aan-problemen is het herkennen van de regelmaat tussen de opeenvolgende getallen. En dit kan heel ingewikkeld zijn.
Als je veel oefent met dit soort problemen lukt het doorgaans steeds sneller die regelmaat op te sporen.
Maar begin het wel steeds meer iets te snappen, vind het alleen lastig om soms te bedenken hoe ik moet beginnen..
-
- Nieuw lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 10:41
Re: Cijferreeksen!
( ZO ZIT HET INEEN )
15 * 2 = 30 - 1 = é29
29 * 2 = 58 -2 = 56
56 * 2 = 112 - 4 = 108
108 * 2 = 216 - 8 = 208
Om het antwoord te vinden ziek je dus:
208 * 2 = 416 - 16 = 400
HET CORRECTE ANTWOORD IS DUS 400
15 * 2 = 30 - 1 = é29
29 * 2 = 58 -2 = 56
56 * 2 = 112 - 4 = 108
108 * 2 = 216 - 8 = 208
Om het antwoord te vinden ziek je dus:
208 * 2 = 416 - 16 = 400
HET CORRECTE ANTWOORD IS DUS 400