Sam, Silke, Boris en Bart zitten in een kamer. John laat hen elk een kaart naar keuze trekken
uit een standaard kaartendeck en hij legt deze vlak voor hen op tafel. De resterende kaarten
hebben we niet meer nodig. Er zijn vier soorten kaarten: harten, ruiten, klaveren en schoppen. John kijkt daarna
naar de kaarten op tafel, neemt er een van weg en roept slimme Mark binnen. Iedereen
is verbaasd wanneer hij, na het bekijken van de overgebleven kaarten op tafel (nog 3) en bij welke persoon
ze liggen, weet welke soort de weggenomen kaart had (zonder dat John hem deze kaart, of de resterende
kaarten, toont). Hoe is dit mogelijk? Je mag aannemen dat John en slimme Mark op voorhand een strategie hebben
afgesproken.
Ik zoek er al heel lang aan maar kan de juiste manier niet vinden.
Kan iemand mij hier bij helpen?
probleemoplossend denken met kaarten
Re: probleemoplossend denken met kaarten
dat kan toch niet, hoe kan je nou weten welke kaart er op de tavel liggen zonder er naar te gekeken hebben ? of je moet buiten gewone krachten hebben.
een manier is dat hij de kaarten dus al gezien heeft en heel goed in de gaten houd welke kaart waar ligt .
een manier is dat hij de kaarten dus al gezien heeft en heel goed in de gaten houd welke kaart waar ligt .
Re: probleemoplossend denken met kaarten
Je moet de strategie die John en Mark op voorhand bedacht hebben zien te vinden.
Bijvoorbeeld:
- nummer de spelers Sam=1, Silke=2, Boris=3 en Bart=4
- als alle 4 de kaartsoorten verschillend zijn, laat John dan de kaart van speler 1 wegnemen:
Mark ziet dan dat speler 1 geen kaart heeft, en dat spelers 2, 3 en 4 allemaal verschillende soorten kaarten hebben, en weet dan dus dat speler 1 de ontbrekende vierde kaartsoort had.
En bedenk zo ook regels voor John en Mark wat ze met de andere soort-combinaties moeten doen.
Bijvoorbeeld:
- nummer de spelers Sam=1, Silke=2, Boris=3 en Bart=4
- als alle 4 de kaartsoorten verschillend zijn, laat John dan de kaart van speler 1 wegnemen:
Mark ziet dan dat speler 1 geen kaart heeft, en dat spelers 2, 3 en 4 allemaal verschillende soorten kaarten hebben, en weet dan dus dat speler 1 de ontbrekende vierde kaartsoort had.
En bedenk zo ook regels voor John en Mark wat ze met de andere soort-combinaties moeten doen.