Formule voor watermeter

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Colin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2019, 11:14

Formule voor watermeter

Bericht door Colin » 04 feb 2019, 14:49

Hallo,

Ik heb geprobeerd om een onzekerheidsformule op te stellen voor een watermeter maar helaas loop ik hierbij vast.
Voor testen die ik uitvoer op testobjecten gebruik ik een watermeter.

De watermeter is eigenlijk bedoelt voor een waterflow van 125 ml/min waarbij de meter bij iedere 100 ml aan volume een puls geeft.
De meter heeft een gegarandeerde nauwkeurigheid is van +/- 2% van de meetwaarde indien de meter boven de 125 ml/min wordt gebruikt.
Echter is de meter in het onderbereik minder betrouwbaar.

De testen duren 30 minuten.
Echter weet men nooit van te voor, hoeveel een testobject gaat lekken of in welk gebied de meter draait, of heeft gedraaid.
We beginnen met een 100 ml verlies omdat we niet weten of de meter net een puls heeft gegeven of dat deze op het punt staat om een puls te geven.
Van 0 tot 25 ml/min komen we in een gebied waar de meter totaal onbetrouwbaar is omdat deze 50 tot 80% te weinig aangeeft.
Van 25 tot 50 ml/min geeft de meter gemiddeld 20% te weinig aan
Van 50 tot 75 ml/min geeft de meter gemiddeld 10% te weinig aan

Van 75 tot 125 ml/min geeft de meter gemiddeld 4% te weinig aan.
Boven 125 ml/min kan de meter 2% te veel, maar ook te weinig aangeven.

Heeft iemand raad om voor bovenstaande een algemene formule te bedenken die geldt om de onzekerheid aan te geven voor een flow van 0 ml/min tot 24 liter/min.
Bij voorbaat dank voor uw reacties!

Groeten,

Colin

Plaats reactie