Isoleren / variabele vrijmaken
Isoleren / variabele vrijmaken
Gegeven: K = L/A+M
Opdracht: isoleer A
Ik zeg: A = L/K*M
Let er even op dat / hier een breuk moet voorstellen.
Mijn antwoordenboek geeft als antwoord: A = K*M-L/K
Nu heb ik de meeste antwoorden van andere vragen goed en twijfel of het antwoordenboek wel goed zit met deze uitkomst. Hoe kun je anders twee keer K krijgen
Opdracht: isoleer A
Ik zeg: A = L/K*M
Let er even op dat / hier een breuk moet voorstellen.
Mijn antwoordenboek geeft als antwoord: A = K*M-L/K
Nu heb ik de meeste antwoorden van andere vragen goed en twijfel of het antwoordenboek wel goed zit met deze uitkomst. Hoe kun je anders twee keer K krijgen
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Je kan natuurlijk het 'goede' antwoord controleren bv door L=10 en M=7 en K=5
Wat zijn de stappen die je doet ...
Schrijf eerst eens: L/A= ...
Wat zijn de stappen die je doet ...
Schrijf eerst eens: L/A= ...
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Kun je iets meer richting geven? Het wilt nog niet lukken.
Als L=10, M=7, K=5, dan is A=-2
Want: 5 = 10/(-2*7)
Dan kom ik met geen mogelijkheid op dezelfde antwoorden.
Ik reken als volgt de som uit: K=L/A+M = L*1 = K*(A+M) = L/A = K*M = A=L/K*M
Als L=10, M=7, K=5, dan is A=-2
Want: 5 = 10/(-2*7)
Dan kom ik met geen mogelijkheid op dezelfde antwoorden.
Ik reken als volgt de som uit: K=L/A+M = L*1 = K*(A+M) = L/A = K*M = A=L/K*M
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Er gaat nogal wat fout ... , 10/(-2*7)is niet gelijk aan 5s91 schreef: Als L=10, M=7, K=5, dan is A=-2
Want: 5 = 10/(-2*7)
Kennelijk is je opgave:
Klopt dat?
Zo ja, weet je dat je K en A+M mag verwisselen ... , ga dat met getallen na!
Hier staat onzin! Je kan (op deze manier) geen =tekens achter elkaar plaatsen ...Ik reken als volgt de som uit: K=L/A+M = L*1 = K*(A+M) = L/A = K*M = A=L/K*M
Bv: ...=10*1=5*(-2+7)=10/-2= ...
klopt nu het eerst =teken en het tweede ...???
Ook het antwoord van de opgave is niet duidelijk, wat staat er precies?
Vraag: waarom gebruik je hoofdletters?
Waar komt de opgave vandaan?
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Correct ik maak een fout.
Poging 3.
L=10, M=7, K=5, dan is A= -5
Gegeven is: <->
Dan mijn uitwerking:
Eerst andersom opschrijven.
Dan kruislink vermenigvuldigen om de breuk weg te halen.
En dan de teller naar de rechter kant verplaatsen.
Het is vanzelfsprekend volgens mij dat de laatste uitkomst niet matched met het gegeven, dat zou betekenen dat mijn antwoord niet correct is.
Ik zie niet in waarom je de K, A en M mag verwisselen, dan krijg ik namelijk een andere uitkomst.
Bijvoorbeeld:
Het antwoord van de opgave volgens het antwoordenboek (online):
Dit antwoord is afkomstig uit een online module van een hogeschool. Bij eenzelfde soort som maar met andere letters wordt hetzelfde principe toegepast.
Ik schijf hoofdletters omdat de opgave deze ook gebruikt, het hadden net zo goed niet hoofdletters kunnen zijn.
10=10*1 = 10/-2 = -5, klopt ook niet.
Kun je met deze informatie achterhalen wat ik fout doe en wat het goede antwoord zou moeten zijn?
Poging 3.
L=10, M=7, K=5, dan is A= -5
Gegeven is: <->
Dan mijn uitwerking:
Eerst andersom opschrijven.
Dan kruislink vermenigvuldigen om de breuk weg te halen.
En dan de teller naar de rechter kant verplaatsen.
Het is vanzelfsprekend volgens mij dat de laatste uitkomst niet matched met het gegeven, dat zou betekenen dat mijn antwoord niet correct is.
Ik zie niet in waarom je de K, A en M mag verwisselen, dan krijg ik namelijk een andere uitkomst.
Bijvoorbeeld:
Het antwoord van de opgave volgens het antwoordenboek (online):
Dit antwoord is afkomstig uit een online module van een hogeschool. Bij eenzelfde soort som maar met andere letters wordt hetzelfde principe toegepast.
Ik schijf hoofdletters omdat de opgave deze ook gebruikt, het hadden net zo goed niet hoofdletters kunnen zijn.
10=10*1 = 5*(-2+7) = 25, dus het eerste gelijkteken klopt volgens mij niet.Hier staat onzin! Je kan (op deze manier) geen =tekens achter elkaar plaatsen ...
Bv: ...=10*1=5*(-2+7)=10/-2= ...
klopt nu het eerst =teken en het tweede ...???
10=10*1 = 10/-2 = -5, klopt ook niet.
Kun je met deze informatie achterhalen wat ik fout doe en wat het goede antwoord zou moeten zijn?
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Dat heb ik niet gezegd! Je mag K en A+M verwisselen, dus: 5 en -5+7s91 schreef: Ik zie niet in waarom je de K, A en M mag verwisselen, dan krijg ik namelijk een andere uitkomst.
Niet correct!Het antwoord van de opgave volgens het antwoordenboek (online):
Je bent bezig met een verg: je vergelijkt K met het rechterlid (een breuk) en de bedoeling is in een aantal stappen te komen tot:10=10*1 = 5*(-2+7) = 25, dus het eerste gelijkteken klopt volgens mij niet.Hier staat onzin! Je kan (op deze manier) geen =tekens achter elkaar plaatsen ...
Bv: ...=10*1=5*(-2+7)=10/-2= ...
klopt nu het eerst =teken en het tweede ...???
10=10*1 = 10/-2 = -5, klopt ook niet.
A= ...
Je begint met:
K=...
...=...
A=...
Steeds moet het =teken voldoen, maw als je getallen zou gebruiken:
enz
merk op dat ik de gekozen getallen laat staan zodat ik daar de letters weer kan invullen
Eenvoudiger zou moeten zijn dat je met de letters werkt en door de juiste regels toe te passen tot het juiste resultaat komt ...
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Maar dat laatste ( ) mag niet, want ik moet A isoleren en de rest moet achter het = teken.SafeX schreef:Dat heb ik niet gezegd! Je mag K en A+M verwisselen, dus: 5 en -5+7s91 schreef: Ik zie niet in waarom je de K, A en M mag verwisselen, dan krijg ik namelijk een andere uitkomst.
Niet correct!Het antwoord van de opgave volgens het antwoordenboek (online):
Je bent bezig met een verg: je vergelijkt K met het rechterlid (een breuk) en de bedoeling is in een aantal stappen te komen tot:10=10*1 = 5*(-2+7) = 25, dus het eerste gelijkteken klopt volgens mij niet.Hier staat onzin! Je kan (op deze manier) geen =tekens achter elkaar plaatsen ...
Bv: ...=10*1=5*(-2+7)=10/-2= ...
klopt nu het eerst =teken en het tweede ...???
10=10*1 = 10/-2 = -5, klopt ook niet.
A= ...
Je begint met:
K=...
...=...
A=...
Steeds moet het =teken voldoen, maw als je getallen zou gebruiken:
enz
merk op dat ik de gekozen getallen laat staan zodat ik daar de letters weer kan invullen
Eenvoudiger zou moeten zijn dat je met de letters werkt en door de juiste regels toe te passen tot het juiste resultaat komt ...
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Wat bedoel je ... , het =teken klopt!s91 schreef: Maar dat laatste ( ) mag niet, want ik moet A isoleren en de rest moet achter het = teken.
Ga terug naar de letters en probeer eerst zelf A te isoleren ...
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Dat is nu gelukt met behulp van de cijfers! Nu ben ik alleen benieuwd naar hoe je dit inzicht krijgt, elke som naar cijfers omzetten en een beetje 'gissen' naar welk cijfer waar komt te staan en net zo lang klooien tot de juiste formule er uit komt lijkt me niet correct, of toch wel?SafeX schreef:Wat bedoel je ... , het =teken klopt!s91 schreef: Maar dat laatste ( ) mag niet, want ik moet A isoleren en de rest moet achter het = teken.
Ga terug naar de letters en probeer eerst zelf A te isoleren ...
Tevens heb ik nog een andere som welke uit een PDF komt (andere bron). Ik vroeg mij af of deze wel correct is genoteerd.
Som:
Ik lees hier 3*x en b*x
Het gegeven antwoord is:
Hoe zou ik eventueel zelf cijfers kunnen verzinnen om een som uit te rekenen? Dat is naar mij gevoel niet 'zomaar' te zeggen, ik vraag me dan ook af of dit de juiste rekenmethode is, of dat ik simpelweg stof tekort kom. Mij is aangeleerd: wat je links doet, doe je rechts andersom. Daarnaast: eerst de breuk wegwerken. Toch kom ik hier vaak genoeg niet goed mee weg, zo gebeurt het regelmatig dat een +j een -j wordt maar dan onder de breuk i.p.v achter de breuk genoteerd moet worden.
Re: Isoleren / variabele vrijmaken
Kan je dat laten zien mbv de letters ...s91 schreef:Dat is nu gelukt met behulp van de cijfers!
Dat zijn de termen 3*x en -b*x, 3 en x zijn de factoren van de eerste term en -b en x die van de tweede ...Som:
Ik lees hier 3*x en b*x
Het gegeven antwoord is:
Kan je dat uitwerken, haal eerst x buiten haakjes
Lees ook eens: viewtopic.php?f=15&t=5492
viewtopic.php?f=15&t=5500
viewtopic.php?f=15&t=5507