Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
steffanjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2016, 11:47

Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Bericht door steffanjansen » 28 dec 2016, 12:38

Voor mijn onderzoek doe ik een multipele regressie analyse. De onafhankelijke variabelen zijn gemeten op interval/ratio niveau. De afhankelijke variabele zijn ook van interval/ratio niveau, maar hebben bij sommige respondenten een negatieve waarde, en bij andere respondenten een positieve (range -5 tot 5). Een negatieve waarde gaat uit van achteruitgang op een bepaald construct, een positieve waarde impliceert vooruitgang.

Mijn vraag is of ik de negatieve waarden in een multipele regressie kan toetsen. Of is het beter om bijv. elke waarde +5 te doen zodat de range verschuift naar 0-10? Iemand die hier ervaring mee heeft? Een bron waarin ik zelf informatie kan opzoeken zou ook top zijn. Ik kan tot nog toe nergens een eenduidig antwoord vinden.

Hartelijk dank,

Steffan

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Bericht door wnvl » 28 dec 2016, 22:09

Maakt niet veel uit.

Dat verandert niets aan je gestandardiseerde regressiecoëfficienten en hun significantie.

steffanjansen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2016, 11:47

Re: Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Bericht door steffanjansen » 03 jan 2017, 11:02

Hartelijk dank, ik heb de toetsen gedaan en er zijn geen aanwijzingen dat het niet klopt. Grts

Plaats reactie