Lineair programmeren

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
meesteralex
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2017, 21:01

Lineair programmeren

Bericht door meesteralex » 12 jun 2017, 21:08

Goedenavond,

Kan iemand mij helpen met het volgende vraagstuk? Ik vind het lastig om te bepalen hoe ik moet beginnen. Het lukt me niet de doelfunctie en de beperkingen te formuleren. Wie kan me helpen? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Alex

Hamersma produceert gereedschap. Het bedrijf heeft twee productie-locaties, een in Amersfoort en een in Breda. Het bedrijf verkoopt het gereedschap aan drie klanten. De kosten om 1000 stuks gereedschap te maken en deze naar de klant te transporteren zijn gegeven in de tabel.
k1 k2 k3
amersfoort 60 30 160
breda 130 70 170
De klanten 1 en 3 betalen 200 euro per 1000 stuks gereedschap; klant 2 betaalt 150 euro per 1000 stuks gereedschap. Voor het produceren van 1000 stuks gereedschap in Amersfoort zijn 200 arbeidsuren nodig, in Breda kost dit 300 arbeidsuren. Er zijn 5500 arbeidsuren te verdelen over beide locaties. Extra arbeid kan worden ingekocht voor 20 euro per uur. In Amersfoort kunnen maximaal 10000 stuks gereedschap worden gemaakt, in Breda maximaal 12000 stuks. De vraag van de klanten is niet beperkt.
Formuleer op basis van de bovenstaande gegevens een lineair programmeringsprobleem en los dit op.
Beantwoord vervolgens de volgende vragen:
1. Hoe verandert de optimale oplossing als de kosten om 1000 stuks gereedschap te maken in Amersfoort en deze naar de klant 1 te transporteren 70 euro zouden bedragen.
2. Als de kosten voor het inhuren van extra arbeid 4 euro zijn, zou Hamersma dan extra krachten inhuren?
3. Er is een offerte voor het uitbreiden van de productiecapaciteit in Amersfoort met 5000 stuks. De kosten hiervoor zijn 400 euro. Is het verstandig om dit te doen?
4. Hamersma kan 5 uur extra kunnen inzetten voor arbeid. Wat wordt de nieuwe winst?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Lineair programmeren

Bericht door arno » 13 jun 2017, 19:13

Veronderstel dat er vanuit Amersfoort x eenheden van 1000 stuks gereedschap naar klant 1 en vanuit Breda y eenheden van 1000 stuks gereedschap naar klant 2 gaan. Er kunnen dan vanuit Amersfoort nog 10-x eenheden van 1000 stuks gereedschap en vanuit Breda nog 12-y eenheden van 1000 stuks gereedschap naar klant 3. Je weet dan wat per vestiging het benodigde aantal arbeidsuren uitgedrukt in x en y is, en je weet dat je voor beide vestigingen een totaal van 5500 arbeidsuren dient te reserveren. Je weet per vestiging ook wat het kost om 1000 stuks gereedschap te maken en naar de klanten te sturen, dus je weet per vestiging wat de totale kosten uitgedrukt in x en y zijn. Kijk nu eens of je aan de hand hiervan een lineair programmeringsprobleem kunt opstellen en oplossen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie