intergreren limieten

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
elfje4life
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2021, 14:49

intergreren limieten

Bericht door elfje4life » 27 dec 2021, 15:38

Beste Wiskundeforum gebruikers,

alvast bedankt voor het klikken op deze post, ik ben geen scholier en werkzaam in de techniek mavo en mbo opleiding.
Nu probeer ik slimmer te worden en heb ik net iets te moeilijke boeken gekocht om te kijken of hbo iets voor mij is, en loop ik vast op integreren en limieten en ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.

ik heb 2 korte vraagjes,
  1. vraag in het kort:
    hoe maak je een integraal als je de functie moet delen?
    waarbij wordt geforceerd.

    vraag in het lang:
    in het boek komen standaard dingen voor zoals:
    en dit is hetzelfde natuurlijk voor vectoren:
    of ingekort
    maar nu begint het het boek de tijd naar nul brengen en wordt er een lim t -> 0 gezet om de momentele snelheid te krijgen, dus als ik het goed begrijp is dan gewoon de afgelezen snelheid het antwoordt op de formule. Alleen wiskundig kan ik het niet op papier zetten, je kan niet door 0 delen dus neem je voor de tijd een getal wat net geen nul is maar wel 0 nadert, dus denk ik dan een integraal met een minimale stap.

    en ik ben met 3 filmpjes al zover gekomen dat een integraal waarbij de begin formule een maal formule is mag worden opgedeeld in 2 verschillende integralen. voorbeeld wordt dan de integraal voor x en voor de oppervlakte van y .

    met gekregen.

    alleen bij die vectorvergelijkingen en snelheid vergelijking zit een deelsom in, dus niet echt een functie. de functie wordt namelijk bepaalt door bijvoorbeeld een auto die op verschillende afstanden is op twee verschillende tijden.

    weet iemand hoe ik de momentele snelheid kan verkrijgen zodat ik niet door 0 hoef te delen?
    van