Breuken

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 15:59

Je schreef:Bijvoorbeeld 12 1/2 % naar euros hoe reken ik dat nu uit.
Wat is het deel?
Is de vraag ook wel bijv.: Wat is 12 1/2% van 300 of
12 1/2% is 300. Wat is het geheel, ofwel 100%?
Je schreef:Ik wil de uitleg.
Ik heb geprobeerd je al enige uitleg te geven. Het kan zijn dat dat voor jou niet voldoende is om het te begrijpen. Als dat zo is, wil je dan aangeven wat je niet begrijpt, en, nog belangrijker, wat heb je al geleerd en wat heb je zelf al geprobeerd.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 17:05

david met jou uitleg snap ik het. Je hebt meerdere problemen opgelost. Ik snap 12 1/2 procent van 432 euro hoe bereken je het bijvoobeeld.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 17:11

We hadden al deze formule:
Ik schreef:
Om te gaan rekenen hebben we minstens 2 van deze "variabelen" nodig, namelijk:
-percentage
-deel
-totaal

Welke variabelen zijn in je opgave bekend?
Kan je uit je opgave benoemen welke waarden de bekende variabelen hebben?
Kan je ze invullen in de formule?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 17:14

dat was de enige variabel david die ik heb gezien.percentage is dan 12 1/2% van het deel is 423 het totaal is dan 100 toch.,. Ik stond verschut voor de klas omdat ik het niet wist. Meneer wilde ook niets uitleggen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 17:32

Bijzonder dat je voor schut stond in de klas. Je docent moet mijn inziens zoiets voorkomen. Vraag hem eens waarom hij je voor schut liet staan.
Algemeen reken je een je een percentage van een totaal uit. Dat kan je aan de vraag zien doordat er staat:
percentage van getal waar getal het totaal is in dit geval.
De uitkomst is dan het deel.

Als er iets als: "percentage is gelijk aan getal." Is getal het deel. Kan je dat uit de zinsopbouw afleiden?
De uitkomst is dan het totaal
Je vond al dat het percentage 12 1/2% is.
Je gaf net 432, nu geef je 423. Omdat het denk ik eenvoudiger rekent met 432, stel ik voor voor nu door te gaan met 432. Ben je het daarmee eens?

Volgens mij bedoel je: 432 is het totaal en dat staat gelijk aan 100%.
Dat klopt.

Kan je nu de getallen op de "juiste" plaats in de formule invullen en laten zien wat je vond?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 18:16

Sorry David, dat was een typ fout die 423 het is 432 je had gelijk.

Percentage is=12 1/2% getal=12 1/2
-------=?????
Totaal=432

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 18:25

Ach, zo'n typfout geeft niet.

Ik geef een voorbeeld buiten de opgave:
Bereken 20% van 150.
Het percentage is 20%
We berekenen een percentage van dus 150 is het totaal.

Naar de formule:

Invullen:


Snap je wat ik hier heb gedaan? Kan je hiermee verder rekenen? Kan je iets soortgelijk doen voor je eigen opgave?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 18:40

Oke, 20% 150= 20:100=50+100=150/100 wordt het dan toch David? En die 20 hoe kom je daaraan als ik mag vragen David.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 18:56

Je schreef:20% 150= 20:100

In het onderstreepte druk je alleen het percentage uit in een breuk.
Je schreef:20:100=50+100
Hoe heb je die stap genomen? Kan je dat iets meer toelichten? Wil je het eens narekenen?
Je schreef:50+100=150/100
Hoe heb je die stap genomen? Kan je dat iets meer toelichten? Wil je het eens narekenen?

Wat ik hier nu behandel is een vraag buiten de opgave. Die 20% en 150 heb ik behalve dat ze hopelijk relatief eenvoudig rekenen verder willekeurig gekozen.

Snap je de stappen die ik liet zien? Kan je iets meer zeggen over wat ik deed?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 19:00

Ik heb het volgens de formule gedaan die jij mij liet leren en heb hem weer door.

Bijvoorbeeld je hebt 20% en totaal 150. Dan ga ik die 20%met 100 delen en dat is 50. En die 50 ga je tellen bij 100 dat is totaal 150. Dus dan wordt het 150/100 David. Bedankt voor je uitleg.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 19:59

Nee, zo bedoel ik het niet, en volgens mij staat het daar zo ook niet. Ik tel niets op.



Probeer dit nu eens voor je eigen opgave.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 20:14

formule snap ik maar waarom doe je 20 delen met 100. het moet toch 20 delen door 150 en dan snap ik e helemaal geen (...) meer van sorry.
Laatst gewijzigd door David op 11 nov 2010, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: censuur van woordkeuze

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 20:20

"20%" wil zeggen 20 van de 100 ofwel 1 van de 5 of wel 3 van de 15 ofwel ... van de 150. Door te vermenigvuldigen met "20 van de 100" of wel Kom je op het gedeelte wat je zoekt.

Net als 20 promille wil zeggen: 20 van de 1000. Je beschrijft met percentages welk deel van het geheel je bedoelt.

Snap je wat een percentage voorstelt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

zatwhisky
Vast lid
Vast lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 sep 2010, 15:14

Re: Breuken

Bericht door zatwhisky » 11 nov 2010, 20:30

david dat snap ik ook bedankt maar hoe bereken je 14 1/2% van 700. Een andere voorbeeld.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Breuken

Bericht door David » 11 nov 2010, 20:30

Op precies dezelfde manier. Kan je met deze opgave laten zien wat je snapt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie