Grafen

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Amber
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2008, 17:39

Grafen

Bericht door Amber » 04 jan 2009, 14:16

Ik heb nog enkele vragen ivm "Grafen", één van de hoofdstukken die ik moet kennen voor mijn examen Wiskunde in de richting Toegepaste Informatica, Hogeschool Gent. Ik hoop dat jullie mij willen helpen.. Alvast bedankt!!!

Vraag 1
K5 is een graaf met 5 toppen waarvan alle toppen met elkaar verbonden zijn. Dit weet ik, mijn vraag is nu: mag je deze graaf dan willekeurig tekenen zolang de 5 toppen maar met elkaar verbonden zijn?

Op Wikipedia staat deze graaf als volgt afgebeeld:
Afbeelding

Maar mag ik de 5 toppen bvb ook horizontaal tekenen en dan deze toppen allemaal met elkaar verbinden door krommen? Of moet je K5 EXACT tekenen zoals op de afbeelding hierboven?

Vraag 2

Dit is niet echt een vraag, maar gewoon een twijfelgeval. Ik twijfel namelijk aan mijn eigen uitleg, maar klopt dit: Een hamiltongraaf is een graaf waarin het beginpunt = eindpunt én je elke top precies één keer bereikt (behalve de top waar je begint dan 2x, bij begin en einde)

Klopt deze uitleg? Of is een hamiltongraaf iets anders?

Vraag 3

De incidentiematrix van K5.
Kan iemand mij die geven of op z'n minst uitleggen hoe je dit moet doen?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Grafen

Bericht door arie » 04 jan 2009, 14:59

Vraag 1: hoe je een graaf tekent maakt niet uit, zolang de juiste punten (=vertices) maar met elkaar verbonden zijn door al dan niet gebogen lijnen (=edges).

Vraag 2: een Hamiltongraaf is inderdaad een graaf met een Hamilton cycle = Hamilton circuit: een gesloten pad dat elk punt precies 1 keer bereikt en waarvan beginpunt = eindpunt.
Je definitie wordt wat nauwkeuriger als je er het begrip pad of cycle expliciet in noemt, bijvoorbeeld:
"Een hamiltongraaf is een graaf met een cycle / pad waarvan het beginpunt ..."

Vraag 3:
nummer alle punten
nummer alle lijnen
maak een matrix met de punten (puntnummers) als rijen en de lijnen (rijnummers) als kolommen
- indien punt en lijn verbonden zijn wordt de matrixwaarde 1
- indien punt en lijn NIET verbonden zijn wordt de matrixwaarde 0
zie bijvoorbeeld
http://mathworld.wolfram.com/IncidenceMatrix.html

Amber
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jun 2008, 17:39

Re: Grafen

Bericht door Amber » 04 jan 2009, 20:09

Ik snap het compleet nu!!
Héél erg bedankt! ;)

deniz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:59

Re: Grafen

Bericht door deniz » 09 jan 2009, 11:40

is dan een hamiltongraaf steeds euleriaans?

Plaats reactie