2 oefeningen (1 met exp. groei)

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
M-lo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2005, 12:37

2 oefeningen (1 met exp. groei)

Bericht door M-lo » 23 aug 2005, 15:20

Hallo,
Ik zit met 2 oefeningen die ik niet kan oplossen.

eerste:

Een bioloog heeft voor een experiment met muizen een
voedselmengsel nodig dat, buiten andere stoffen, bestaat uit
23 g proteïne, 6,2 g vet en 16 g vocht.
Hij beschikt over mengsels met de volgende samenstelling:
proteïne (%), vet (%), vocht (%)
mengsel 1 20% ,2%, 15%
mengsel 2 10%, 6%, 10%
mengsel 3 15%, 5%, 5%
(Deze gegevens schrijf je best even wat overzichtelijker op een blaadje, want ik kriijg het niet in een mooie tabel)

Welke van de volgende hoeveelheden van mengsel 1 moet de
bioloog gebruiken om, in combinatie met gepaste hoeveelheden
van de mengsels 2 en 3, het gevraagde voedselmengsel te
bekomen ?
<A>: 30 g
<B>: 40 g
<C>: 50 g
<D>: 60 g

(ps: deze dacht ik met matrix op te lossen maar daar zat ik al snel vast)

tweede:

In 1995 voorziet ministerie van sociale zaken dat het aantal bejaarden met psychische problemen in Belgie de komende 15 jaren zal verdubbelen van 200.000 naar 400.000. Hiervoor zullen meer hulpverleners opgeleid moeten worden. In een voorstudie stelt een socioloog voor de groei van het aantal bejaarden met psychische problemen 2 modellen op: een lineaire groei in model I en een exponentiele groei in model II, in functie van het aantal jaren t na 1995.
Welke van de volgende beweringen zijn fout?

(!! Ik heb voor A,C en D al zelf kunnen controleren of ze goed of fout zijn. Daarmee weet ik dan eigenlijk al de oplossing. Maar, dit zijn enkel voorbeeldvragen en op het komende examen kan het dus zijn dak ik iets in de aard van B moet uitrekenen. Enkel de methode om B te controleren heb ik dus tekort!)

A: voor t= 22,5 jaar voorspelt model I 500.000 bejaarden met psychische problemen.
B: Voor t= 22,5 jaar voorspelt model II (vierkantswortel 2) x 400.000 bejaarden met psychische problemen.
C: Volgens model II zouden er in 2015 meer bejaarden zijn met psychische problemen dan volgens model I.
D: Volgens model II zouden er in 2005 meer bejaarden zijn met psychische problemen dan volgens model I.

Dank bij voorbaat
Marloes

Plaats reactie