Doe eens creatief!
Doe eens creatief!
allo allemaal,
We zijn bezig te kijken naar een andere inrichting van dit forum. Voordat we dat willen doen zijn we erg benieuwd naar jullie ideeën. hebben jullie ideeen voor subforums of herindeling? Post het hier! Natuurlijk is er ruimte voor discussies, en geen enkel idee is fout of raar, zolang het maar met wiskunde te maken heeft. Waar hebben jullie behoefte aan?
We zijn bezig te kijken naar een andere inrichting van dit forum. Voordat we dat willen doen zijn we erg benieuwd naar jullie ideeën. hebben jullie ideeen voor subforums of herindeling? Post het hier! Natuurlijk is er ruimte voor discussies, en geen enkel idee is fout of raar, zolang het maar met wiskunde te maken heeft. Waar hebben jullie behoefte aan?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Het deel van HBO en HAVO enzo is mij, en ik vermoed andere belgen helemaal onbekend. Zou de beschrijving van dergerlijke subfora iets duidelijker kunnen gemaakt worden voor ons naar de toekomst toe? Dank!
Re: Doe eens creatief!
Duidelijk, je wilt iets veranderd, alle mods en beheerders kunnen je voorstel nu lezen, maar heb je zelf een voorstel hoe we de beschrijving anders kunnen doen? Ook zulke voorstellen horen we graag!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Ik vermoed dat HBO en HAVO enzo gewoon onderwijsvormen zijn.
Wat ik ook veel tegenkom in posts is dat men vraagt naar welke wiskundevorm men heeft. Misschien kan je direct:
* een forum middelbaar onderwijs met subfora:
- > 4u / week
- < 4u / week
* een forum hoger onderwijs
- universitair
- hoge school
- volwassenenonderwijs
Dit hoeft niet per se exact zo te zijn, maar met zo'n indeling kan men direct weten in welke mate de persoon die de vraagstelling doet wiskundige krijgt.
Wat ik ook veel tegenkom in posts is dat men vraagt naar welke wiskundevorm men heeft. Misschien kan je direct:
* een forum middelbaar onderwijs met subfora:
- > 4u / week
- < 4u / week
* een forum hoger onderwijs
- universitair
- hoge school
- volwassenenonderwijs
Dit hoeft niet per se exact zo te zijn, maar met zo'n indeling kan men direct weten in welke mate de persoon die de vraagstelling doet wiskundige krijgt.
Re: Doe eens creatief!
Ja, kan, hoewel aantal uur me niet een heel sterke maatstaf lijkt, het gaat denk ik meer om kennis en het vraagstuk. En die is afhankelijk van je opleidingsniveau. Discrimineren met volwassenonderwijs hoeft denk ik niet zo omdat je daar niet persé andere wiskunde krijgt. maar universitair en hoge school lijkt me een mooi voorstel! Misschien beginner of gevorderd o.i.d. i.p.v. nu algemeen en bovenbouw?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Ook al ben ik nog maar een paar minuten lid, valt het me op dat het niet echt een super actief forum is. Iets wat je toch wel zou verwachten met zo'n domeinnaam. Misschien iets meer doen aan exposure? Zorgen dat je op, bijvoorbeeld, WisFaq een link krijgt of iets dergelijks?
Re: Doe eens creatief!
Naamsbekendheid is wel belangrijk, maar belangrijker is dat je het forum zo interessant/nuttig maakt dat mensen actief blijven. Mond op mond reclame is nuttig voor als mensen goed geholpen zijn hier. Misschien ideeën voor langer lopende topics?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Ik vraag me af of de scope/doelstelling van het forum dan wel goed is. Nu lijkt het meer een vraagbak waar mensen kant en klaar antwoorden kunnen ophalen, zonder incentive om te blijven. Op die manier ontstaat er geen (h)echte community.
Wat doe je bijvoorbeeld om enthousiastelingen te lokken? Hoe kun je die binden? Er is, naar mening, niet echt een discussie-element op het forum en daardoor mis je terugkomende bezoekers.
Het huiswerk element is zeker nuttig om bezoekers te blijven genereren, maar dat moet eigenlijk bijzaak zijn.
Valt er wel genoeg te bediscussieren om vaste bezoerks te krijgen? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde middelbare school leerling niet bijzonder geinteresseerd is in de Riemann-hypothese of iets dergelijks.
Volgens mij ziet de gemiddelde bezoeker wiskunde als een noodzakelijk kwaad voor een papiertje en niet iets om na school uren nog even lekker over te lullen.
Wat doet je concurrentie, zoals wetenschapsforum.nl, zij bedienen een veel breder publiek door zich niet alleen aan wiskunde te wagen. Daardoor ontstaat er veel meer ruimte voor discussie natuurlijk.
Wat doe je bijvoorbeeld om enthousiastelingen te lokken? Hoe kun je die binden? Er is, naar mening, niet echt een discussie-element op het forum en daardoor mis je terugkomende bezoekers.
Het huiswerk element is zeker nuttig om bezoekers te blijven genereren, maar dat moet eigenlijk bijzaak zijn.
Valt er wel genoeg te bediscussieren om vaste bezoerks te krijgen? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde middelbare school leerling niet bijzonder geinteresseerd is in de Riemann-hypothese of iets dergelijks.
Volgens mij ziet de gemiddelde bezoeker wiskunde als een noodzakelijk kwaad voor een papiertje en niet iets om na school uren nog even lekker over te lullen.
Wat doet je concurrentie, zoals wetenschapsforum.nl, zij bedienen een veel breder publiek door zich niet alleen aan wiskunde te wagen. Daardoor ontstaat er veel meer ruimte voor discussie natuurlijk.
Re: Doe eens creatief!
Toch is huiswerk niet de voornaamste zaak. Er is gelegenheid voor lounge, voor offtopic posten, je leven delen in dit subforum. (Nieuws voor en door leden
Post hier je eigen nieuws, klein nieuws is hier groot en groot nieuws is hier klein. )
Misschien ruimte maken voor alledaagse wiskunde, waarom moeten we vergelijkingen oplossen, hoe kan je dat toepassen in dagelijk leven? Die community kunnen we eventueel stimuleren door in het voorstelforum gerichte vragen over gebruikers te stellen, ipv. Stel jezelf voor. Ik denk dat veel mensen dat moeilijk vinden. Je kan vervolgens inspelen op die vragen. Ik waardeer je input erg, pppp!
Post hier je eigen nieuws, klein nieuws is hier groot en groot nieuws is hier klein. )
Misschien ruimte maken voor alledaagse wiskunde, waarom moeten we vergelijkingen oplossen, hoe kan je dat toepassen in dagelijk leven? Die community kunnen we eventueel stimuleren door in het voorstelforum gerichte vragen over gebruikers te stellen, ipv. Stel jezelf voor. Ik denk dat veel mensen dat moeilijk vinden. Je kan vervolgens inspelen op die vragen. Ik waardeer je input erg, pppp!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Dat is zo, maar wat brengt mensen hier: een probleem met wiskude en niet zozeer de behoefte om te babbelen. Althans, zo ben ik hier gekomen. Google: wiskunde forum en presto, misschien niet helemaal fair om dat te extrapoleren naar alle gebruikers, maar ik denk toch dat het voor een aanzienlijk deel van de bezoekers zo gaat.daco schreef:Toch is huiswerk niet de voornaamste zaak. Er is gelegenheid voor lounge, voor offtopic posten, je leven delen in dit subforum. (Nieuws voor en door leden
Post hier je eigen nieuws, klein nieuws is hier groot en groot nieuws is hier klein. )
Misschien een veralgemenisering? Hulp bij profielwerkstukken en/of praktische opdrachten, om zoveel mogelijk VWO'ers aan te trekken? Ruimte voor artikelen? Inderdaad, alledaagse wiskunde behandelen. Ik ben opgeleid als software ontwikkelaar aan een HBO instelling, met brakke wiskunde en daarbijbehorende crappy algebraische vaardigheden (vanaf september ga ik echter opnieuw studeren aan een uni, dus ben ik alles aan het afstoffen en uitdiepen door zelfstudie). Daar ben ik op het nogal voor de hand liggende idee gekomen om de matrixrekening/lineaire algebra lessen in een meer praktisch jasje te steken, door direct de raakvlakken met 3D programmeren duidelijk te maken. Theoretische verdieping met hulp van praktische zaken. Dat werkt voor studenten met een minder grote wiskunde knobbel, zoals ondergetekende, fijn.
Duidelijke stukken over algebra (wat blijkbaar een groot probleem is), maar wat voor meerwaarde kun je bieden over je concurrentie?
Re: Doe eens creatief!
We zijn dus hard op zoek naar meerwaarde. Over alledaags leven: ik heb wel een uitzending gezien waarin verhoudingen werden uitgelegd. Vb: als je voor 200 ml limonade 25 ml siroop nodig hebt, hoeveel water heb je nodig? Wat is de verhouding water/siroop, en hoeveel water heb je nodig voor 50 liter limonade. Een eenvoudig voorbeeld uit de praktijk, maar er zijn vast wel creatieve mensen die meer voorbeelden hebben uit de praktijk. Tot nu toe komen mensen misschien voor huiswerk, maar na wellicht briljante innovaties kan dat anders worden. Vandaar dit topic!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Ik denk dat pppp gelijk heeft:
De sfeer is hier heel erg vriendelijk en behulpzaam en dat vind ik fantastisch. Ik denk dus dat een forum over wiskunde altijd kleinschalig zal blijven. Maar om toch een constructieve tip mee te geven: een programmeerhoekje zou m.i. niet slecht zijn, maar dat zal wel concurrentie hebben: er bestaan al c++-fora, PHP-fora, Python-fora,...
Toch heeft programmeren vele directe raakvlakken met wiskunde.
Jullie doelgroep is volgens mij gewoon te klein om een drukbezocht forum uit te bouwen. Voor mij hoeft dat ook niet. Ik neem hier dagelijks een kijkje en ik vind het goed zo. Beter kwaliteitsvolle posts dan een massa nietszeggend of waardeloos geleuter. Of gediscussieer (en geruzie) over pietluttigheden. Dat zie je vaak op drukbezochte fora.Valt er wel genoeg te bediscussieren om vaste bezoerks te krijgen? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde middelbare school leerling niet bijzonder geinteresseerd is in de Riemann-hypothese of iets dergelijks.
De sfeer is hier heel erg vriendelijk en behulpzaam en dat vind ik fantastisch. Ik denk dus dat een forum over wiskunde altijd kleinschalig zal blijven. Maar om toch een constructieve tip mee te geven: een programmeerhoekje zou m.i. niet slecht zijn, maar dat zal wel concurrentie hebben: er bestaan al c++-fora, PHP-fora, Python-fora,...
Toch heeft programmeren vele directe raakvlakken met wiskunde.
Re: Doe eens creatief!
Dat is natuurlijk heel fijn te horen. Ik ben met tsagld nu bezig om te kijken of dat gestimuleerd kan worden met spellen spelen. Het staat nu echt nog in de kinderschoenen, maar ik hoop dat het iets moois kan worden. Meer spellen etc. Als iemand ook eens wil spelen, laat het weten in het forum, er is vast wel een medespeler. Het hoeft geen schaak te zijn. Over programmeren weet ik niet veel, maar het klinkt als een goed idee!idefix schreef:De sfeer is hier heel erg vriendelijk en behulpzaam en dat vind ik fantastisch.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Programmeren is wel leuk op zich, maar wat wil je er mee. We hebben http://gathering.tweakers.net/forum/list_category/4 al. Of wil je echt theoretische informatica gaan behandelen (grafentheorie enz)?
Re: Doe eens creatief!
Wat kun je doen met programmeren? Vanalles. Vroeger (in de jaren 80) had je in het tijdschrift "Natuur en techniek" één pagina voorbehouden voor programmeren. Daar stond dan een programma in BASIC om bvb mooie patronen te tekenen, of om pi te berekenen. Ik heb zelf al de Data Encryption Standard (DES) geprogrammeerd in C, zij het in een mini-versie (kortere sleutele en bloklengte). Gewoon voor de lol. En het geeft een enorme voldoening als het blijkt te werken.
Maar ook theoretische aspecten (zoals complexiteit van een algoritme) zouden kunnen aan bod komen, fractalen,...
Maar ook theoretische aspecten (zoals complexiteit van een algoritme) zouden kunnen aan bod komen, fractalen,...