Zij hebben de kennis en een goed overzicht over de materie en kunnen bij en hoofdzaken onderscheiden.
Zij weten ook wat gangbare wiskundetaal is. Zij moeten immers in internationale vakbladen publiceren.
Maar dat is nu juist niet de categorie mensen die de wikipediapagina's vullen. Dat zijn namelijk de studenten en de scholieren. Kenmerkend zijn de studenten die net iets over een onderwerp geleerd hebben en in hun enthousiasme hun net verworven kennis met ons willen delen.
Bij de Engelse wikipedia is dan er een grote groep van Engelstalige studenten die eventuele fouten er weer uithalen en de inhoud van die pagina's kan uitbreiden.
Bij de Nederlandse wikipedia ontbreekt het aan goede vakkundige controle. De Nederlandse wiskundewiki is dan ook van een beroerd niveau (uitzonderingen hierop vormen uiteraard mijn eigen bijdragen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Een verwijzing in een forum naar een Nederlandse wikipediapagina over wiskunde beschouw ik als een zwaktebod. Daar straalt voor mij totaal geen gezag van uit.
De Engelse wikipagina's bevatten (zover ik kan beoordelen) weinig fouten. Maar hier blijft het probleem van het algemeen gangbare taalgebruik. Er staan veel symbolen en begrippen op die niet algemeen gangbaar zijn. Ze zullen door auteur X of Y worden gebruikt en worden dan op wiki gezet zonder de vermelding van de bron.
Ook gebeurt het dat een auteur de lovenswaardige moeite neemt om aan een begrip dat nergens gedefinieerd staat een goede definitie te geven. Ha denkt student Z, dat zet ik op wiki. De bron wordt er niet bij gezet. De vraag is dan of de auteur in zijn opzet geslaagd is (afgezien nog van de relevantie).
Om te checken of een begrip of definitie algemeen gangbaar is moet je niet checken op wiki, maar op zoek gaan in publicaties.